لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

مطهری: حجم برنامه‌های مداحی در ایران بیش از اندازه است


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید حجم برنامه‌های مداحی در ایران «بیش از اندازه لازم است»٬ اطلاعات «ناقص» برخی مداحان می‌تواند آنها را به «ابزار دست افراد و گروه‌های سیاسی» تبدیل کند و پرداختن این گروه به مسائل سیاسی که «پیوند مستقیم با کسب قدرت» دارد ممکن است از میزان تاثیرگذاری آنها بکاهد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر، خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی٬ خانه ملت٬ علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در عین حال چند بار تکرار کرده است که نمی‌توان مداحان را از وارد شدن به مسائل سیاسی نهی کرد و مانع استفاده آنها از «نفوذ» خود در برخی اقشار جامعه شد.

به گفته وی٬ حتی آنها می‌توانند در انتخابات لیست جداگانه‌ای ارائه کنند٬ «منتهی ورود مداحان به مسائل سیاسی که پیوند مستقیم با کسب قدرت دارد، ممکن است از میزان تاثیرگذاری آنها بکاهد.»

آقای مطهری با اشاره به ضرورت «حفظ استقلال» مداحان و دوری از تبدیل به «ابزار دست» گروه‌های سیاسی٬ اضافه کرد که «طبعاً وسیله قرار دادن واقعه کربلا برای رسیدن به هدف‌های سیاسی و اجتماعی فردی و گروهی خلاف منظور اولیای دین است.»

نایب رئیس مجلس افزود: «رشد فکری و اجتماعی مخاطبان آنها باید به میزانی باشد که مواردی را که مداحی احیاناً ابزار دست یک گروه سیاسی واقع شده است، تشخیص دهند و گمراه نشوند.»

علی مطهری این موضوع را در پاسخ به پرسشی درباره افزایش نفود مداحان در سال‌های اخیر و موفقیت آنها در شکل دادن تجمعاتی علیه فرد، فکر یا نهادی مطرح کرده است.

وی بیشتر مداحان را افرادی معرفی کرده که «از روی عقیده کار می‌کنند٬ منتها گاهی اطلاعات آنها ناقص است و گاهی هم ابزار دست افراد و گروه‌های سیاسی واقع می‌شوند.»

این نماینده مجلس با انتقاد از حجم «بیش از اندازه لازم» برنامه‌های مداحی در ایران٬ از این که این نوع برنامه‌ها «تا حد زیادی جای سخنرانی و تحلیل وقایع و بیان معارف اسلامی را گرفته» انتقاد کرده است.

به باور مطهری٬ این موضوع به دلیل پرداختن به «پوسته و ظاهر» به جای «هسته و محتوای اسلام»٬ موجب «کم شدن تاثیر» بسیاری از مجالس مذهبی در جمهوری اسلامی شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره «کیفیت» کار مداحی در ایران هم گفته که این افراد باید «از مراجع رسمی یعنی مراجع مرتبط با روحانیت مجوز کار بگیرند و حتما باید دوره‌های آموزشی را طی کنند و برای کار خود مجوز داشته باشند.»

این نماینده همچنین از این که «در هر مسجدی و هر محفلی، هر کس که دلش خواست پشت بلندگو قرار گیرد و شروع کند به نوحه خواندن و گاهی هم با آهنگ‌های سخیف مناسب با مجالس لهو و لعب» انتقاد کرده است.

علی مطهری در بخش دیگری از اظهاراتش ارتباط کمتر جریان اصلاح‌طلب ایران با «توده متدین و مسجدی» را یک «نقص» معرفی کرده و خواستار رفع آن در صورت به دست آوردن «میدان» از سوی آنها شده است.

به گفته وی٬ علت این موضوع نیز اشتغال کمتر نیروهای اصلاح‌طلب در «مناصب امامت جمعه و امامت جماعات» است.

در سال‌های اخیر و به ویژه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد٬ مداحانی که به طیف محافظه‌کاران تندرو در ایران نزدیک بوده و بخشی از آرای رئیس دولت‌های نهم و دهم را تامین کرده بودند٬ به صراحت از این جریان دفاع کرده و در سخنرانی‌های خود موضع‌گیری‌های صریحی علیه اصلاح‌طلبان و برخی چهره‌های معروف این جریان داشته‌اند.

با این حال آنها پس از علنی شدن اختلاف علی خامنه‌ای و احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی ۱۱ روزه رئیس دولت٬ وی و اسفندیار رحیم‌مشایی را مورد حملات شدید لفظی قرار دادند.

این افراد در دوران هشت ساله محمد خاتمی نیز آشکارا در سیاست دخالت می‌کردند و خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی را با تندترین الفاظ مورد خطاب قرار می‌دادند.

مداحان در سال ۸۸ هم بارها در سخنرانی‌های خود خواستار محاکمه و اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده بودند.

منصور ارضی٬ از مشهورترین مداحان تندرو در ایران، پیش از این در پاسخ به انتقادها درباره دخالت مداحان در سیاست گفته بود که «سیاست ما عین مداحی ماست.»

XS
SM
MD
LG