لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

مشایی: در جریان حمله به دولت دست برخی خواص رو شد


در واکنش به حملات گسترده مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش، اسفندیار رحیم مشایی، ضمن اعلام اعتقاد به ولایت فقیه اظهار داشت برخی «خواص» در روزهای اخیر «منویات درونی» خود را نشان دادند و «دستشان پیش ملت» رو شده است.

اسفندیار رحیم مشایی، که روزهای اخیر نوک حمله بسیاری از اصولگرایان و مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی متوجه وی و محمود احمدی‌نژاد شده است، روز جمعه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام موضع کرده است.

رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا عده‌ای مدت زیادی است تلاش می‌کنند درباره اعتقاد وی به ولایت فقیه تشکیک ایجاد کنند گفته است که «بنا به دلایلی قصد پاسخگویی به شبهات بی‌اساس و اکاذیب» را ندارد.

اسفندیار رحیم مشایی درباره «التزام» خود به ولی فقیه گفته است: «چنانکه بارها گفته‌ایم ما زندگی در سایه ولایت فقیه را تمرین زندگی در حکومت جهانی امام زمان می‌دانیم و تبعیت از ولی فقیه از لوازم اعتقاد به غیبت امام عصر است.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، محمود احمدی‌نژاد اسفندیار رحیم مشایی را به معاونت خود برگزید اما در همان هنگام رهبر جمهوری اسلامی با این انتصاب مخالفت کرد و با این حال رئیس دولت وی را رئیس دفتر خود کرد.

اسفندیار رحیم مشایی گرچه در ماه‌‌های اخیر هدف انتقادات اصولگرایان منتقد دولت بوده، و از وی به عنوان هدایتگر «جریان انحرافی» در دولت یاد می‌شود، اما با برکناری وزیر اطلاعات از سوی محمود احمدی‌نژاد و دستور به ابقای وی از جانب آیت‌الله خامنه‌ای، رحیم مشایی به شکل بی‌سابقه‌ای مورد حمله قرار گرفته است.

اسفندیار رحیم مشایی در ادامه مصاحبه درباره «خانه‌نشینی» محمود احمدی‌نژاد پس از مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات گفته است که «عده‌ای در داخل برای رسیدن به مقاصد کوچک باندی و جناحی خود» القای حاکمیت دوگانه در نظام می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد پس از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با برکناری وزیر اطلاعات به مدت ۱۱ روز در دولت حضور نیافت و هنگامی هم که به سر کار خود بازگشت اظهار داشت که دلایل «دورکاری» و «خانه‌نشینی» را در دل خود نگه خواهد داشت.

شمار زیادی از مقام‌ها و شخصیت‌های جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر تاکید کرده‌اند که اسفندیار رحیم مشایی، عامل اصلی برکناری وزیر اطلاعات و شماری از وزیران برکنار شده از جمله منوچهر متکی بوده است.

همچنین در برخی گزارش‌ها آمده که وزارت اطلاعات اسفندیار رحیم مشایی را زیر نظر داشته و این یکی از دلایل برکناری حیدر مصلحی از سوی محمود احمدی‌نژاد بوده است.

اسفندیار رحیم مشایی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت «درخط ولایت» قرار دارد، گفته است: «برخلاف خیال بافی‌ها و تحرکات گسترده‌ای که بعضی‌ها طی روزهای گذشته داشته‌اند، پیوند رئیس جمهور و رهبری هرگز مخدوش نشد.»

رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش ایرنا، که «علت ورود پرحجم خواص به این صحنه و بیان عبارات تند علیه رئیس جمهور چیست؟» تصریح می‌کند: «این موضوع در آینده قابل بحث است و واقعیات زیادی باید گفته شود. در هر حال بعضی خواص به علت برداشت غلط از سکوت چند روزه رئیس جمهور، به صورتی شتابزده واکنش نشان دادند و منویات درونی خویش را بروز دادند. آنها انتظارات و درک نادرستی از مسایل دارند و به دلیل واکنش‌های شتابزده، دستشان پیش ملت رو شده و در آینده ، واقعیاتی از علت این هجمه‌ها علیه رئیس جمهور روشن خواهد شد.»

اسفندیار رحیم مشایی همچنین تاکید کرد دولت محمود احمدی‌نژاد «از شماتت و تهمت و افترای ناجوانمردان» بیمی ندارد و به راه خود ادامه می‌دهد.

تیم محمود احمدی‌نژاد از سوی اصولگرایان به ویژه متهم شده است که به ولایت فقیه باور ندارد و به دنبال اسلام منهای روحانیت است.

محور دیگر حملات طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای، توسل تیم محمود احمدی‌نژاد به جن‌گیران و رمالان بوده است که در پی آن مقام‌های قضایی خبر از دستگیری شماری جن‌گیر و رمان داده‌اند.

مفاسد اقتصادی، ارتباط با بیگانگان و اختصاص بودجه‌های کلان برای رقابت‌های انتخاباتی آینده، از دیگر اتهاماتی است که اصولگرایان و رسانه‌های آنها علیه تیم احمدی‌نژاد مطرح می‌کنند.
XS
SM
MD
LG