لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

کوثری: احمدی‌نژاد می‌خواست وزیر اطلاعات شود، رهبری وارد ماجرا شد


در ادامه غائله عزل و نصب مجدد وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس روز چهارشنبه دلیل دخالت آیت‌الله خامنه‌ای را آن دانست که محمود احمدی‌نژاد قصد داشته است خود وزارت اطلاعات را مدیریت کند.

از نزدیک به یک ماه پیش که برکناری وزیر اطلاعات با تصمیم محمود احمدی‌نژاد موج انتقادات و حملاتی بی‌سابقه را علیه او به راه انداخت، اصول‌گرایان منتقد دولت، چه در مجلس و چه در خارج از مجلس، حتی یک روز را بدون هشدار و حمله و افشاگری علیه آقای احمدی‌نژاد نگذرانده‌اند.

اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز از اعضای همین جناح است که در گفت‌وگویی با خبرآنلاین، رسانه نزدیک به علی لاریجانی، که روز چهارشنبه منتشر شده بار دیگر به این موضوع پرداخته و تصمیم و اقدام محمود احمدی‌نژاد را محل اشکال دانسته است.

به گفته آقای کوثری، رئیس جمهور حیدر مصلحی را عزل کرده است «تا خودش چند ماه وزیر اطلاعات شود»، و چون او مجتهد جامع‌الشرایط نیست که در رأس این وزارتخانه قرار گیرد، رهبر جمهوری اسلامی مانع اقدام او شده است.

به این ترتیب مشخص می‌شود که آن «مصلحت بزرگی» که به گفته آیت‌الله خامنه‌ای در ماجرای وزارت اطلاعات از آن «غفلت» شده بود این بود که محمود احمدی‌نژاد نباید خود سرپرست این وزارتخانه باشد.

رهبر جمهوری اسلامی اوایل اردیبهشت‌ماه در توجیه مداخله خود در امر برکناری یک وزیر به شکلی گذرا اشاره کرد که دست به این اقدام زده است، چون احساس کرده است که «از مصلحت بزرگی غفلت شده است».

اسماعیل کوثری، نماینده اصول‌گرای مجلس، همچنین دو دلیل برای اختلاف نظر میان احمدی‌نژاد و مصلحی برشمرده است: اول، «صحبت‌هایی علیه دفتر رئیس جمهور و دولت» در وزارت اطلاعات، و دوم «کندی عمل در وزارت اطلاعات».

با اشاره اسماعیل کوثری به عبارت «دفتر رئیس جمهور» بار دیگر پای اسفندیار رحیم مشایی، یار غار آقای احمدی‌نژاد، به میان می‌آید که در غائله عزل وزیر اطلاعات به هدف اصلی حملات اصول‌گرایان منتقد دولت تبدیل شده است.

پیشتر نیز عنوان شده بود که چون وزیر اطلاعات یکی از معاونان خود را که از نزدیکان آقای مشایی بوده از کار برکنار کرده، رئیس جمهور تصمیم به عزل او گرفته است، موضوعی که اسماعیل کوثری رد نکرده است.

از سوی دیگر هفته گذشته هفته‌نامه معتبر اکونومیست نیز در گزارشی از دعوای اخیر در سطوح بالای جمهوری اسلامی بدون ذکر منبع عنوان کرده بود که مصلحی در دفتر مشایی شنود کار گذاشته و به همین دلیل از سوی احمدی‌نژاد عزل شده است.

این در حالی است که اسماعیل کوثری در گفت‌وگوی خود با خبرآنلاین می‌گوید که حیدر مصلحی صحبت علیه «دفتر رئیس جمهور» در وزارت اطلاعات را قبول ندارد.

با این حال آقای کوثری که روز گذشته نیز به «جریان انحرافی» در دولت جمهوری اسلامی حمله کرده بود به‌روشنی گفته است که کمیسیون امنیت ملی مجلس اصلاً «دفتر رئیس جمهور» را در موضوع وزارت اطلاعات به رسمیت نمی‌شناسد.

«جریان انحرافی» اصطلاحی است که در ادبیات اصول‌گرایان منتقد دولت، بر تیم احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌ مشایی دلالت می‌کند.
XS
SM
MD
LG