لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۰

احمد خاتمی: رای ما به احمدی‌نژاد در انتخابات، فقط به خاطر نظر رهبری بود


حملات گسترده هواداران آیت‌الله خامنه‌ای به محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین موارد احمد خاتمی عضو خبرگان رهبری و کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران به شدت به رئیس دولت به خاطر مخالفت با رهبر جمهوری اسلامی حمله کرده‌اند.

احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری، با اشاره به اختلاف محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزیر اطلاعات به صراحت گفته است که نظر رهبر جمهوری اسلامی رای آوردن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۸ بوده و او به خاطر «تمکین» به نظر رهبری در دوران انتخابات تلاش کرد محمود احمدی‌نژاد رای بیاورد.

احمد خاتمی در مصاحبه با نشریه شما تصریح می‌کند: «بنده به زعم خودم سعی می‌کنم تمام حرکات سیاسی‌ام را در محدوده‌ای که مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند، تنظیم کنم. اشهد بالله که بنده تلاشم در جهت رأی به جناب احمدی‌نژاد فقط به خاطر تمکین از نظر مقام معظم رهبری بوده است و بس و فکر می‌کنم اکثریت آراء ایشان از همین قبیل، یعنی آراء کسانی بود که عاشق مقام معظم رهبری هستند. تحلیل ما هم تحلیل درستی بود. برداشت ما این بود که اگر جریان فتنه رأی می‌آورد، مشکلات عدیده داشتیم.»

احمد خاتمی این پرسش را مطرح می‌کند که چرا احمدی‌نژاد با آنکه شعار ولایت می‌دهد پس از مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با برکناری وزیر اطلاعات، ۱۰ روز در هیات دولت حاضر نشد و پس از آن هم که به کار برگشته سخنی از پذیرش نظر آیت‌‌الله خامنه‌ای بر لب نیاورده و در کنار او هم اسفندیار رحیم مشایی نشسته بود.

این عضو خبرگان رهبری می‌گوید احمدی‌نژاد «پس از ۱۰ روز به ریاست جمهوری تشریف بردند» و انتظار این بود که «بلافاصله نظر حکومتی» ایت‌الله خامنه‌ای در مورد ابقای وزیر اطلاعات را تمکین کنند که به گفته او این انتظار برآورده نشد.

محموداحمدی‌نژاد در حالی به هیات دولت بازگشت که حیدر مصلحی در این نشست حاضر نبود و خبرهای ضد ونقیضی هم از برگزاری جلسه چهارشنبه هیات دولت منتشر شده است؛ بر پایه این گزارش‌ها محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه خواستار خروج حیدر مصالحی از جلسه شده و مصلحی هم هیات دولت را ترک کرده بود.

احمد خاتمی با اشاره به برکناری جنجالی دیگر وزیران می‌گوید: «ایشان پیش از این هم وزرای دیگری را عزل کرده‌اند. یک عزل ایشان هم به گونه‌ای بود که هیچ ‌‌کس دفاع نکرد و آن عزل جناب آقای متکی با آن وضعیتی بود که همه می‌دانیم. بنابراین جناب رئیس‌جمهور نمی‌توانند بگویند که من چرا اختیار عزل وزیرم را ندارم؟ شما اختیار دارید و تاکنون هم از این اختیار استفاده کرده‌ و وزیرانی را کنار گذاشته‌اید، لکن نقش ولایت همین است که در گلوگاه‌های حساسی که در نظام احساس خطر می‌کنند، به صحنه بیایند.»

احمد خاتمی در ادامه تاکید می‌کند که روحانیون برجسته‌ای که حامی دولت احمدی‌نژاد بوده‌اند به خاطر «جریان انحرافی» که در راس آن اسفندیار رحیم مشایی قرار دارد زبان به انتقاد و هشدار گشوده‌اند.

وی تصریح می‌کند: «روحانیت در دور دوم ریاست جمهوری ایشان سنگ تمام گذاشت؟ کیست که نداند آیت‌الله مصباح یزدی از حامیان جدّی و اهل پشتکار ایشان بود؟ الان آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله جنّتی، آیت‌الله علم‌الهدی و ائمه جمعه همه دارند یکپارچه فریاد می‌زنند مراقب جریان انحرافی باشید. وقتی آیت‌الله خزعلی، پیرمرد حدود ۸۵ ساله، احساس نگرانی می‌کند، جای تأمّل دارد و جناب رئیس‌جمهور حداقل باید این احتمال را بدهند که این جماعتی که از ایشان حمایت کردند، خیرخواه ایشان هستند.»

احمد خاتمی که عضو جامعه مدرسین قم است، می‌گوید که وی خواستار آن بود که این تشکل در انتخابات از احمدی‌نژادِ منهای رحیم‌مشایی حمایت کند اما «مصلحت» در آن دیده شد که این موضوع مطرح نشود تا به گفته او «کمک کنیم آقای رئیس‌جمهور رأی بیاورد.»

پروژه «دیدی» گفتیم

این عضو خبرگان رهبری تاکید می‌کند که با رویدادهای اخیر بارها اشخاص گوناگون به حامیان احمدی‌نژاد «سرکوفت» زده‌اند که این روزها را پیش‌بینی می‌کردند.

احمد خاتمی می‌گوید: «در همین‌جا به پروژه «دیدی»! اشاره می‌کنم. در طول این ده روز بارها و بارها به ما سرکوفت زدند که دیدید ما گفتیم رئیس‌جمهور با ولایت هم مسئله پیدا خواهد کرد؟ دیدید ما گفتیم که چنین و چنان است؟»

این عضو مجمع مدرسین قم، محمود احمدی‌نژاد را به «زاویه» داشتن با رهبر جمهوری اسلامی متهم کرده و نظر آیت‌الله خامنه‌‌ای درباره وزیر اطلاعات را حکم حکومتی دانسته که «نباید بر زمین بماند.»

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی از نزدیکان احمدی‌نژاد معتقدند که وی ۳۵ میلیون رای داشته اما به خاطر حمایت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۰ تا ۱۲ میلیون ریزش آرا داشته گفت: «من نمی‌دانم آیا به‌راستی رئیس‌جمهور این سخن را گفته‌اند که ایشان ۳۵ میلیون رأی داشته‌اند و بعد که ولایت حمایت کرده، این چنین شده است. من نمی‌دانم. متهم هم نمی‌کنم که ایشان گفته باشند، اما اگر این حرف صادر شده باشد، ...جناب رئیس‌جمهور و همراهانشان بهتر از همه می‌دانند که اگر حمایت‌های چهار سال گذشته مقام معظم رهبری نبود، هیچ کاری پیش نمی‌رفت.»

احمد خاتمی در ادامه تصریح کرد که رهبر جمهوری‌اسلامی خواستار اولویت‌بندی در کارها شده است و از این رو خود وی نیز زیاد در این روزها بر مشایی تمرکز نمی‌کند.

احمد خاتمی گفت: «می‌خواهم از این طریق مطلبی را دوستانه به آقای رئیس‌جمهور بگویم و امیدوارم که ایشان این مطلب را بخوانند. وقتی مقام معظم رهبری ‌فرمودند مسائل را اولویت‌بندی کنید، همه فهمیدند که مسئله آقای مشائی در اولویت‌های بعدی است.»

احمد خاتمی در این مصاحبه اظهار داشت که وظیفه مجلس خبرگان نظارت بر رهبری نیست و بلکه تقویت آن است.

«اگر رهبر حکم دهد همسر احمدی‌نژاد به او حرام می‌شود»

روز جمعه امام جمعه موقت تهران کاظم صدیقی نیز به اختلاف محمود احمدی‌نژاد و آیت‌ا‌لله خامنه‌ای اشاره کرد و در مورد وجوب اطاعت از رهبری گفت: «یکی از وزرای کابینه به من گفت ما معتقدیم اگر حضرت آقا همسر آقای رئیس جمهور را طلاق بدهد، همسر رئیس جمهور برایش حرام می‌‌شود و رئیس جمهور نمی‌تواند به او دست بزند.»

کاظم صدیقی همچنین هشدار داد اگر آیت‌الله خامنه‌ای حکمی دهد «نه تنها مردم مقید ما نماز شب و نماز جماعت‌خوان ما، بلکه داش‌های محله نیز با غیرت دینی به خودشان اجازه نمی دادند لحظه‌ای در اجرای فرمان آن بزرگوار تسامحی و تساهلی کنند.»

«مرتضی آقاتهرانی: احمدی‌نژاد با آیت‌الله خامنه‌ای درباره استعفا صحبت کرده است»


به تازگی در ویدیویی که منتسب به حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، استاد اخلاق دولت است وی به نقل نظر محمود احمدی‌نژاد و همچنین مکالماتش با آیت‌الله خامنه‌ای درباره وزیر اطلاعات پرداخته است.

به گفته مرتضی آقا تهرانی، محمود احمدی‌نژاد در مورد برکناری وزیر اطلاعات گفته است: «بالاخره وزیر از اختیارات من هست یا نیست؟ حالا خوب، ممکنه به نظر شما خوب باشه. من به هر دلیل می‌گذارم، به هر دلیل برمی‌دارم، درست؟ نمایندگان مجلس که حق دخالت در این امر ندارند. این انتخاب منه. حالا یا درست یا غلط انتخاب رئیس جمهور است. بر می‌دارم یا می گذارم و این کار را کردم.»

آقا تهرانی در این ویدیو می‌گوید که احمدی‌نژاد گفته است: «من صریحا به حضرت آقا گفتم، آقا اگر ببینم که نظر شما هست که باشد، ولی من نمی‌تونم باهاش کار کنم، آیا من حق انتقاد و گفتن دارم؟ فرمود: بله. حتی به من هم داری.»

احمدی‌نژاد به روایت آقا تهرانی به رهبر جمهوری اسلامی این جواب را داده است: «حق دارم، اجازه به من می‌دهید که اگر نتوانستم، حتی استعفا بدهم؟»

به گفته آقا تهرانی رهبر جمهوری اسلامی مخالفتی با استعفا نکرده و محمود احمدی‌نژاد هم گفته است: «آقا یک زمانی به من دادند، من تا آن زمان فکر کنم. یا من تا آن زمان یا استعفا می‏دهم یا می پذیرم یا نمی پذیرم.»

منابع رسمی تاکنون به این اظهارات منتسب به مرتضی آقا تهرانی واکنشی نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG