لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

نامه به رئیس قوه قضاییه برای برخورد با «تشنج‌آفرینی» در سخنرانی‌ها


کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس ایران، در نامه‌‌ای به رئیس قوه قضائیه با اشاره به «قصه تکراری تشنج‌‌آفرینی» در سخنرانی‌های مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی، خواستار پایان دادن به این گونه اتفاقات و برخورد با مسئولان آنها شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نماینده اردبیل در مجلس روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، در نامه خود به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، تاکید کرد: «انتظار داریم که با دخالت مسئولانه خود هرچه زودتر به این وضع ناهنجار پایان داده و بساط تشنج‌‌آفرینی در سخنرانی‌ها را در این کشور جمع کنید.»

آقای پیرموذن در نامه خود همچنین به «تشنج‌آفرینی» در مراسم سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور، اشاره کرده است.

شامگاه ۱۳ خرداد، سخنرانی حسن روحانی در آرامگاه آیت‌الله خمینی به دنبال شعارهای اعتراضی تعدادی از حاضران علیه وی دچار اختلال شد.

در همین حال به گزارش وب‌سایت انتخاب روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، نیز عده‌ای با سر دادن شعار «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» قصد اخلال در سخنرانی حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، را داشتند.

این رخداد یادآور مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی در خرداد ۸۹ است که برخی از حاضران با سر دادن شعارهای پی در پی مانع سخنرانی حسن خمینی شدند.

این در حالی است که در سال ۹۰ نیز سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت ایران، در آرامگاه آیت‌الله خمینی، پس از شعارهای گروهی از حاضران عليه اسفنديار رحيم مشايی، رئيس دفتر وی، مختل شد.

در همین حال رئیس سازمان بسیج «اهانت و شعارهای تضعیف‌کننده علیه هر جناح و شخصیت» در مراسم بزرگداشت آیت‌الله خمینی را «خواسته» به گفته او «دشمن» دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا نقدی روز پنج‌شنبه در عین حال گفت که «این مراسم جای اعلام مواضع جناحی و حزبی نیست».

تشنج در سخنرانی رئیس جمهوری ایران در حالی اتفاق افتاده است که از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی تعدادی از سخنرانی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان و چهره‌های منتقد به دلیل مخالفت و تهدیدهای گروه‌های فشار لغو شده یا نیمه‌کاره مانده است.

از جمله مشهورترین این اتفاقات، لغو سخنرانی علی مطهری، نماینده تهران، در ۱۸ اسفند ۹۳ در شهر شیراز، پس از «هجوم نیروهای لباس‌شخصی» و ضرب و شتم او توسط آنان است.

آقای مطهری همچنین در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی با اشاره به لغو سخنرانی خود در کرج در روز پنج‌شنبه، ۷ خرداد، دلیل این اتفاق را «مخالفت و تهدید» امام جمعه کرج، «یک نهاد نظامی» و یکی از نمایندگان کرج در مجلس و همچنین «بی‌مسئولیتی و عقب‌نشینی» استاندار البرز و فرماندار کرج در مقابل تهدیدها ذکر کرده بود.

در اردیبهشت‌ماه نیز سخنرانی علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها، در شهرستان «گراش» در استان فارس با اعتراض برخی حاضران نیمه‌کاره ماند.

XS
SM
MD
LG