لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

نماینده مجلس: تنها بیمه مرگ کارگران معدن یورت کامل بود


یک نماینده مجلس می‌گوید که تنها «بیمه کامل» برخی از کارگران معدن زمستان یورت که روز چهارشنبه دچار حادثه شد «بیمه فوت» آنها باشد و شماری از این افراد٬ بین شش ماه تا یک سال حقوق طلب دارند.

علیرضا ابراهیمی٬ نماینده آزادشهر و رامیان از حوز‌ه گلستان، این اظهارات را روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، در گفت‌و‌گو با جام‌جم‌آن‌لاین بیان کرد.

وی گفت: «برخی از کارگران از شش ماه تا یک سال حقوق عقب‌مانده دارند و از نظر بیمه درمانی هم از چتر حمایتی مطلوبی برخوردار نبوده٬ تنها بیمه فوت آنها به نظر کامل است.»

گزارش دیگری نیز حاکی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت که در پی حادثه انفجار معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر به گلستان سفر کرده٬ گفته است که «معوقات» کارگران این معدن پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا٬ محمدرضا نعمت‌زاده گفت که «معوقات سال گذشته این کارگران پرداخت شده و معوقات باقی مانده مربوط به سال‌های ۹۳ و ۹۴ است.»

ایسنا نیز به نقل از وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی از برقراری مستمری خانواده قربانیان حادثه ریزش معدن یورت و تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری مسائل حقوقی، بیمه‌ای و پرداختی‌های معوقه به کارگران این معدن خبر داد.

علی ربیعی گفت: «من به همه و به ۲۷۰ کارگری که مستقیم در معدن کار می‌کردند اطمینان می‌دهم تا راه‌اندازی معدن یک روز هم حقوق آنها عقب نخواهد افتاد. این موضوع از طریق کارفرماها و بیمه بیکاری دنبال می‌شود.»

به گفته آقای ربیعی٬ معدن زمستان یورت٬ دست‌کم «شش ماه تعطیل خواهد بود».

معدن زغال سنگ «زمستان یورت» آزادشهر در شرق استان گلستان٬روز گذشته، چهارشنبه٬ ۱۳ اردیبهشت، بر اثر افزایش گاز متان داخل آن منفجر شد.

تاکنون ۲۲ جسد از کارگران جان‌باخته این معدن خارج شده و آن ‌طور که مرتضی سلیمی٬ رئیس سازمان امداد و نجات گفته «بین شش تا ۱۳ نفر» هنوز در این معدن محبوس شده‌اند.

به گفته وی٬ ۸۳ نفر نیز از سوی اورژانس و هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شد‌ه‌اند.

وزیر صنعت و معدن این معدن را متعلق به بخش خصوصی دانسته و گفته است: «سهامداران این شرکت علاوه بر پنج هزار کارمند بازنشسته معدن، شرکت سرب و روی وابسته به بسیج و یک شرکت وابسته به ذوب آهن اصفهان هستند.»

آقای نعمت‌زاده افزود که معدن زغال سنگ زمستان یورت٬ «حداقل ۶۶ دستگاه گازسنج داشته که البته به گفته برخی کارگران، تعدادی از آنها دچار نقص فنی بوده است که باید بررسی شود.»

علیرضا ابراهیمی٬ نماینده آزادشهر، گفته است که پیشتر شماری از کارگران «نسبت به استنشاق بوی گاز و خطر انفجار به مسئولان معدن هشدار داده بودند» که «با بی‌توجهی» مواجه شد.

وی خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ابعاد این حادثه و برخورد با خاطیان شده است.

XS
SM
MD
LG