لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

«ادامه» حضور و گشت‌زنی ناوهای ایرانی در خلیج عدن


فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با تاکید بر ادامه حضور ناوهای ایرانی در خلیج عدن گفت که صبح روز پنج‌شنبه ناوگروه ۳۴ این نیرو «در قالب ناوشکن البرز و ناو لجستیک بوشهر» در ورودی باب‌المندب در حال گشت‌زنی بوده‌اند.

پس از آن که چند مقام آمریکایی اعلام کردند که نیروهای آبی ایران از حوالی خلیج عدن به سوی خلیج فارس و ایران بازگشته‌اند، این دومین بار در یک هفته گذشته است که فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی بر ادامه حضور نیروهای ایران در این منطقه تاکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی، روز پنج‌شنبه، دهم اردیبهشت، تصریح کرد: «ما از سال ۸۷ به طور مستمر برای برقراری امنیت خطوط کشتی‌رانی و نفت‌کشی در باب‌المندب، خلیج عدن، دریای سرخ و حتی برخی از موارد در غرب هندوستان یعنی محدوده مالاکا حضور داشتیم.»

به گفته آقای سیاری، پس از پایان ماموریت ناوگروه ۳۴ نیروی دریایی ارتش در اول تیرماه، ناوگروه ۳۵ این نیرو به خلیج عدن خواهد رفت.

وی اضافه کرد: «این که عنوان کردند به ناوگروه ما تذکر داده‌اند و ناوهای نیروی دریایی ارتش آنجا را ترک کرده‌، اصلاً چنین چیزی اتفاق رخ نداده است.»

پیش از این، رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که ۹ کشتی جنگی ایران که مظنون به حمل سلاح‌ برای شورشیان حوثی در یمن بودند، پس از حضور ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا به رهبری ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس تئودور روزولت در آب‌های اطراف یمن، به سمت ایران بازگشته‌‌اند.

بر اساس گزارش‌ها روز جمعه، چهارم اردیبهشت، یک روز پس از بازگشت کاروان دریایی جمهوری اسلامی از آب‌های یمن به سوی ایران، دو ناو آمریکایی نیز که به این آب‌ها وارد شده بودند به سمت خلیج فارس بازگشتند.

در واکنش به این گزارش‌ها، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران روز شنبه، پنجم اردیبهشت، با تاکید بر حضور کشتی‌های این نیرو در خلیج عدن گفته بود که «به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که بی‌دلیل کشتی‌های ما را بازرسی کند».

آقای سیاری در سخنان روز پنج‌شنبه خود همچنین تاکید کرد که نیروی دریایی ارتش ایران مطابق قوانین بین‌المللی در آب‌های هیچ کشوری وارد نمی‌شود و «در مسیری که قانون مشخص کرده است» گشت‌زنی می‌کند.

وی درباره دلیل حضور ناوهای ایرانی در خلیج عدن نیز گفت: «ما نمی‌توانیم از منافعی که آنجا داریم عبور کنیم. منافع حفظ خطوط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و برقراری امنیت برای کشتی‌های ایران برای ما مهم است و ما نمی‌توانیم به راحتی اجازه دهیم کشتی‌های ما را دزدان دریایی ببرند.»

ایران متهم به حمایت نظامی از شورشیان شیعه حوثی در یمن است، تا آنجا که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه، یکم اردیبهشت، گفت که «آمریکا در پیامی مستقیم به ایران هشدار داده از ارسال سلاح به یمن که می‌تواند امنیت کشتی‌رانی در منطقه را به خطر بیندازد خودداری کند».

دستور افزایش توان نیروهای نظامی ایران «ابلاغ شد»

روز پنج‌شنبه همچنین حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با اشاره به سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی خبر داد که در جلسه ستاد سیاست‌‌گذاری نیروهای مسلح، دستور افزایش توانِ نیروهای نظامی ایران را ابلاغ کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌‌ای روز یک‌شنبه، ۳۰ فروردین، در دیدار با فرماندهان ارتش خواستار آن شده بود که نیروهای نظامی ایران «آمادگی‌های نظامی و دفاعی و سازماندهی‌های رزمی و آمادگی‌های روحی خود» را «روز به روز» افزایش دهند.

او در همان زمان افزود که «این به منزله یک دستورالعمل رسمی است».

در همین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت: «کتابچه‌ای را که در آن وضعیت نیرو‌ها و تحلیل‌های نظامی، دفاعی و لجستیکی در آن تدوین شده، هر سه ماه یک بار به محضر مقام معظم رهبری تقدیم می‌‌کنیم و روی آن تدابیر جدید ایشان را اخذ کرده و به فرماندهان ابلاغ می‌کنیم. »

آقای فیروزآبادی درباره تاثیر عملکرد نیروهای مسلح در مذاکرات اتمی ایران نیز گفت: «اقتدار ما پشتوانه آنهاست و وزیر خارجه وقتی از این پشتوانه مطلع است، قوی‌‌تر و بااراده‌‌تر حرف می‌زند.»

همزمان با مذاکرات اتمی ایران با گروه ۵+۱در دولت حسن روحانی، مقامات نظامی ایران بارها از افزایش آمادگی برای رویارویی احتمالی با آمریکا سخن گفته‌اند.

XS
SM
MD
LG