لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

آخرین آمار از قربانیان ایرانی حادثه منا: ۴۶۴ نفر


ساعتی پس از آن که یک مقام جمعیت هلال ‌احمر ایران گفت که «از زنده یافتن مفقودان ایرانی ناامید شده‌ایم»، سازمان حج و زیارت ایران روز پنج‌شنبه، ۹ مهر، رسما آخرین آمار قربانیان ایرانی حادثه «رمی جمرات» در منای عربستان سعودی را ۴۶۴ نفر اعلام کرد.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که ۱۴ نفر از زائران ایرانی در بیمارستان‌های عربستان سعودی تحت درمان هستند.

با وجود این که سازمان حج و زیارت در روزهای گذشته تعداد مفقودشدگان و مجروحان حادثه «رمی جمرات» را اعلام می‌کرد، در اطلاعیه روز پنج‌شنبه این سازمان دیگر از آمار این افراد نشانی نیست.

در همین حال رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال ‌احمر گفت که این مرکز از یافتن «مجروحان مجهول‌الهویه در بیمارستان‌های سعودی کاملاَ ناامید شده است».

گزارش شاهین بشیری در مورد قربانیان مراسم حج را بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی این سازمان، اضافه کرد: «در دو روز گذشته بیمارستان‌های طائف، جده و مکه که احتمال می‌رفت مجروحان مجهول‌الهویه ایرانی به آنجا منتقل شده باشند، کامل جستجو شده و متاسفانه حتی یک فرد مشکوک به ایرانی بودن را پیدا نکردیم.»

به گفته آقای مرعشی، عربستان سعودی از روز سه‌‌شنبه «اجازه نداده است» گروه‌های ایرانی وارد سردخانه «معیصم» در مکه شوند و به همین دلیل «شناسایی جدیدی صورت نگرفته است».

حسن قاضی‌زاده هاشمی، ‌ وزیر بهداشت ایران که به عربستان سعودی سفر کرده است، پس از دیدار با وزیر بهداشت این کشور گفت که عربستان اطمینان داده‌ است برای مداوای مجروحان، انتقال جان‌باختگان و شناسایی مفقودان حادثه هرگونه همکاری لازم را انجام دهد.

به گفته آقای قاضی‌زاده هاشمی، مقامات عربستان سعودی همچنین «اطمینان کامل دادند که هیچ ایرانی تاکنون در مکه دفن نشده و نخواهد شد».

در همین حال خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز اعلام کرده است که این کشور و ایران برای انتقال اجساد قربانیان ایرانی حادثه مرگبار حج به توافق رسیده‌اند.

مسئله انتقال پیکر قربانیان مناسک حج امسال به ایران، یکی از عوامل تشدید تنش‌ها میان تهران و ریاض است. پیش از این گزارش‌هایی درباره تصمیم ریاض مبنی بر دفن این قربانیان در خاک عربستان منتشر شده بود که دولت ایران به آن واکنش منفی نشان داد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز هشتم مهرماه مقام‌های عربستان سعودی را مجددا به کوتاهی در انجام مسئولیت‌های خود و نیز انتقال اجساد به ایران متهم کرد.

امسال حدود ۶۴ هزار زائر ایرانی به عربستان سعودی اعزام شده بودند که قرار است تا ۲۶ مهرماه همه آنان به ایران بازگردند.

در همین حال محمود آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، خبر داد که تاکنون حدود ۹ زائر از آنان به ایران بازگشته‌اند.

XS
SM
MD
LG