لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

عراقچی برخی از اعضای ۵+۱ را به «تغییر موضع» متهم کرد


عضو ارشد تيم مذاکره اتمی ايران می‌گويد که «برخی از راه حل‌های» توافق شده در تفاهم لوزان برای رسيدن ايران و گروه ۵+۱ به توافق نهايی «پاسخگو نيست» و همچنین «تغيير مواضع برخی کشورهای۵+۱» رسيدن به توافق نهايی را «مقدار زیادی سخت‌تر کرده است».

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه، ششم تير، پس از ورود به وین، پایتخت اتریش، تاکید کرد که «زمان مهم نیست و تنها رسیدن به توافق خوب مهم است».

عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره اتمی ايران، در مصاحبه با شبکه العالم، وابسته به صداوسيمای جمهوری اسلامی، تاکيد کرد: «ما در خيلی از موارد در لوزان به راه حل‌های خوبی رسيديم و الان آن راه حل‌ها پياده می‌شود.»

با این حال، به گفته او، «در بعضی موارد در لوزان به راه حل نرسيديم و همچنين برخی راه حل‌هايی که در لوزان به آنها رسيديم پاسخگو نيست؛ به‌خصوص اين که بعد از لوزان برخی از کشورهای ۵+۱... تغييراتی در مواضع‌شان مشاهده شد، و اين يک مقدار زيادی کار را سخت‌تر کرده است».

در حالی که تنها چهار روز به پايان مهلت دستيابی به توافق نهایی ايران و شش قدرت جهانی باقی مانده است، خبرگزاری‌های رويترز و فرانسه به نقل از يک ديپلمات غربی گفته‌اند که اختلاف عمده در خصوص نحوه لغو تحريم‌ها و دسترسی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به تاسيسات ايران همچنان پا برجاست.

به گفته آقای عراقچی در همین مصاحبه که روز شنبه در خبرگزاری ایسنا نیز منتشر شد، «قسمت زيادی» از متن توافق نهايی درباره برنامه اتمی ایران «نهايی» شده، اما قسمت‌هاي باقی‌مانده «ارزش کيفی و محتوايی» دارد و به اين دليل نمی‌توان «جمع‌بندی کرد که چقدر کار جلو رفته است».

همچنین به گزارش خبرگزاری صداوسيما، آقای عراقچی روند مذاکرات را «کند و دشوار» توصيف کرده و گفت که ممکن است مذاکرات چند روزی پس از پایان ضرب‌الاجل توافق شده قبلی برای «جمع‌بندی» ادامه پيدا کند.

در همين حال خبرگزاری ايتارتاس به نقل از منابع ديپلماتيک روسی اعلام کرده است که احتمالا اين مذاکرات تا هفتم ژوئيه (۱۶ تيرماه) ادامه خواهد داشت.

هشتمين دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی درباره اتمی ایران از روز چهارشنبه، ۲۷ خرداد، در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۵+۱ در شهر وين در جريان است.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، نیز روز شنبه وارد وين شد و قرار است با جان کری، وزير خارجه آمريکا، مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای ظریف پس از ورود به وین گفت: «مطمئن هستیم که اگر طرف مقابل... وظایف خودش را انجام دهد، یعنی تحریم‌ها را بردارد و همزمان با اقدامات ایران، اقدامات خودش را انجام دهد و زیاده‌خواهی نکند، حتما به یک توافقی می‌رسیم که به نفع همه خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «البته زمان مهم نیست و تنها رسیدن به توافق خوب مهم است و این که به یک نتیجه مناسب برسیم.»

بر اساس گزارش‌ها، قرار است وزرای خارجه آلمان، انگليس و فرانسه و فدريکا موگرينی، هماهنگ‌کننده سياست خارجی اتحاديه اروپا، تا روز يک‌شنبه به وين برسند.

XS
SM
MD
LG