لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

گزارش‌های ضدونقیض از پیشرفت در کار تدوین توافق جامع اتمی


«یک منبع نزدیک» به تیم مذاکره اتمی ایران گزارش‌ها از تدوین حدود ۹۰ درصدِ متن توافق نهایی با گروه ۵+۱ را تائید یا تکذیب نکرد و در عین حال گفت که «پرانتزهای مهم» در این متن باقی مانده و اینپیشرفت «ارزش خاصی ندارد».

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه، چهارم تیر، از پایان کار تدوین حدود ۹۰ درصدِ متن توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ خبر داده بود.

آقای ریابکوف در عین حال گفته بود که «این ۹۰ درصد مربوط به حجم کل سند توافق جامع است، نه اهمیت مطالب».

اما، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، «یک منبع نزدیک» به تیم مذاکره اتمی ایران که اشاره‌ای به نام او نشده روز جمعه، پنجم تیر، اظهارات درباره پیشرفت در نگارش متن توافق نهایی با گروه ۵+۱ را «نه تایید کرد و نه تکذیب».

این «منبع نزدیک» به تیم مذاکره ایران تائید کرد که «بخش قابل توجهی از متن» پیش‌نویس توافق نهایی «از پرانتزها پاک شده است» و در عین حال گفت که «پرانتزهای باقی‌مانده» درباره «موضوعات مورد اختلاف مهم و اساسی» هستند.

وی اضافه کرد: «لذا پیشرفت ذکر شده در متن به خودی خود ارزش خاصی از جهت نیل به توافق ندارد. از همین جهت، نگاه کمی در ارزیابی پیشرفت متن ممکن است موجب بروز ابهام و سردرگمی شود.»

هشتمین دور از مذاکره ایران با گروه ۵+۱ برای نگارش متن توافق نهایی اتمی همچنان در شهر وین ادامه دارد و بر اساس گزارش‌ها قرار است روز جمعه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و همتای آمریکایی او، جان کری، نیز به این مذاکرات بپیوندند.

بر اساس گزارش‌ها، زمان‌بندی لغو تحریم‌ها و نحوه حل ابهام درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران از جمله موضوعات حل‌نشده در این دور از مذاکرات است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تازگی فهرستی تازه از خط قرمزها برای این مذاکرات را اعلام کرده و گفت که لغو تحريم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی «نبايد به اجرای تعهدات ايران منوط شود».

با این حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که مذاکرات تحت تاثیر اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی قرار نگرفته و ادامه پیدا خواهد کرد.

مهلت تعیین شده برای توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ پنج روز دیگر به پایان می‌رسد، اما مقامات ایران و آمریکا در روزهای گذشته احتمال تمدید چند روزه مذاکرات را مطرح کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG