لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

شمار سناتورهای دمکرات حامی توافق ایران به ۲۹ نفر رسید


سناتور پتی موری (راست)
سناتور پتی موری (راست)

در حالی که یکی از مخالفان سرسخت توافق اتمی ایران در سنای آمریکا در مورد پیروزی بر موافقان این توافق ابراز شک و تردید می‌کند، روز سه‌شنبه یک سناتور دمکرات دیگر به جمع حامیان توافق پیوست و تعداد آنها را به ۲۹ نفر رساند.

با این حساب، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، تنها نیاز به پنج رای موافق دیگر، ۳۴ رای، دارد تا بتواند هر گونه مخالفت از طرف حزب جمهوری‌خواه را وتو کرده و توافق اتمی با ایران را از تصویب کنگره آمریکا بگذراند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم پتی موری، از اعضای ارشد سنای ایالات متحده از حزب دمکرات، روز سه‌شنبه، سوم شهریورماه، رسما اعلام کرد که از توافق اتمی با ایران حمایت خواهد کرد «تا از ساخت سلاح اتمی به دست ایران جلوگیری شود».

آن طور که روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید، علاوه بر ۲۹ حامی فعلی توافق اتمی در سنای آمریکا، چهار سناتور دمکرات دیگر به حمایت از توافق «تمایل دارند» و هشت دمکرات دیگر هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌اند.

باراک اوباما روز ۲۳ تیرماه در پیام ویژه خود به مناسبت عقد توافق جامع میان ایران و گروه ۵+۱ ضمن دعوت از اعضای کنگره کشورش به بررسی کامل توافق مذکور و بحث سازنده درباره آن، آنها را تهدید کرد که هر گونه مصوبه این نهاد را که مانع اجرای توافق جامع با ایران شود وتو خواهد کرد.

با این همه، تهدید یاد شده مانع از آن نشد که جمهوری‌خواهان تمام قوای خود را بر رد توافق اتمی متمرکز نکنند و در این راه توانستند حتی ۱۲ عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا را نیز با خود همراه کنند.

سناتور دمکرات باب منندز، رییس پیشین کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از منتقدان توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است، روز ۲۶ مرداد رسماً مخالفت خود را با این توافق اعلام کرد.

پیش از او سناتور ارشد چاک شومر که احتمالا رهبر آينده اقليت دمکرات در سنای آمريکا خواهد بود نام خود را به عنوان نخستین دمکرات مخالف با توافق اتمی ميان قدرت‌های جهانی و ايران به ثبت رساند.

اما به‌رغم موفقیت‌هایی که مخالفان توافق اتمی در کنگره آمریکا داشته‌اند، روز سه‌شنبه یکی از اعضای ارشد در حزب جمهوری‌خواه اذعان کرد که تلاش‌های کاخ سفید برای جلب حمایت از توافق نتیجه‌بخش از آب درآمده و او دیگر مطمئن نیست که مخالفان توافق بتوانند حرف خود را به کرسی بنشانند.

سناتور باب کورکر که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد و از مخالفان سرسخت توافق اتمی با جمهوری اسلامی بوده روز سه‌شنبه، سوم شهریور،‌ در این مورد که مخالفان بتوانند جلو تصویب قرارداد اتمی با ایران را بگیرند ابراز شک و تردید کرد.

این نکته‌ای است که پیشتر میچ مک‌کانل، سناتور جمهوری‌خواه و رهبر جناح اکثریت در سنا، هم در اواخر مردادماه گذشته به آن اذعان کرده و گفته بود که باراک اوباما در مواجهه با کنگره بر سر توافق هسته‌ای با ایران بخت زیادی برای پیروزی دارد.

در همین حال شواهد حاکی از آن است که اعتماد به نفس حامیان آقای اوباما در کنگره برای رویارویی با مخالفان توافق اتمی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با افزایش تعداد سناتورهای حامی توافق، برخی از آنها به این فکر افتاده‌اند که به جای ۳۴ رای موافق در سنا، به دنبال جمع کردن ۴۱ رای موافق باشند تا بتوانند طرح رد توافق اتمی را در نطفه خفه کنند.

آن طور که این خبرگزاری می‌گوید، در صورت رسیدن آرای موافق به ۴۱ رای دیگر باراک اوباما نیازی به استفاده از حق وتوی خود برای تصویب این توافق نخواهد داشت.

کنگره آمریکا تا روز ۱۷ سپتامبر یعنی کمی بیشتر از ۲۰ روز دیگر فرصت دارد تا توافق اتمی شش قدرت جهانی، گروه ۵+۱، با ایران را مورد بررسی قرار داده و به آن رای مثبت یا منفی دهد.

در این میان مخالفان توافق اتمی تنها یک راه برای بی‌اثر کردن حق وتوی باراک اوباما دارند: این که ۶۷ تن از اعضای سنا و ۲۹۰ نفر از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده علیه توافق اتمی رای دهند.

XS
SM
MD
LG