لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

نتانیاهو: در دولت بعدی نمی‌گذارم ایران به توانایی اتمی نظامی برسد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه، ۲۲ دی‌ماه، تاکید کرد که در دولت بعدی رسیدگی به «معضل هسته‌ای ایران» در صدر دستور کار قرار خواهد داشت و او نخواهد گذاشت که ایران به توانایی اتمی نظامی دست یابد.

آقای نتانیاهو این سخنان را روز جمعه در جریان دیدار با شماری از سناتورهای آمریکایی که به اسرائیل سفرکرده‌اند بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو به سناتور‌ها گفت که «در دولت بعدی‌اش نخواهد گذاشت که ایران به توانایی هسته‌ای نظامی برسد».

دیدار نتانیاهو با شماری از سناتورهای آمریکایی در آستانه انتخابات اسرائیل انجام شد.

رهبر هیئت سناتورهای مهمان، میچل مک‌کانل، با حمایت از اسرائیل گفت که «اسرائیل و آمریکا منافع منطقه‌ای دارند... و دستور کارشان در قبال منطقه یکسان است».

آقای نتانیاهو، رهبر حزب حاکم لیکود، امیدوار است که با ائتلافی که با حزب راست‌گرای «اسرائیل بیتینو» تشکیل داده است، پس از انتخابات سوم بهمن، بیست و دوم ژانویه، ماموریت تشکیل دولت بعدی را از شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، تحویل بگیرد.

نظرسنجی‌هایی که روزهای جمعه و شنبه در رسانه‌های اسرائیل منتشر شد، نشان می‌دهد که جایگاه نتانیاهو در افکار عمومی اسرائیل در مقایسه با ماه گذشته تا حدی تنزل کرده، اما ائتلاف لیکود با «اسرائیل بیتینو» همچنان بیشتر از ۴۷ حزب رقیب دیگر، کرسی‌های کنست را از آن خود خواهد کرد.

نتانیاهو در چهار سال گذشته نیز که قدرت سیاسی را در دست داشت، همواره از «خطر هسته‌ای شدن ایران» سخن گفته و ابراز «اطمینان» کرده است که ایران با رسیدن به این توانایی در راستای عملی کردن شعارهای خود در مورد «نابودی اسرائیل» عمل خواهد کرد و «هولوکاست» دیگری برای یهودیان به وجود می‌آورد.

آقای نتانیاهو چهار ماه پیش نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با کشیدن خط قرمزی بر روی نموداری ساده، گفت که ایران نباید بتواند به توانایی غنی کردن اورانیوم در حد بالا دست یابد و اگر اورانیوم غنی‌شده با غلظت بیست درصد به حد کافی انبار کند، خواهد توانست که بمب هسته‌ای بسازد.

در همین حال، آقای نتانیاهو در سخنرانی خود اعلام کرد که آستانه تحمل کشورش تا اواخر بهار یا اوایل تابستان ۲۰۱۳ است تا مذاکرات جامعه جهانی با ایران بر سر پرونده هسته‌ای ایران نتیجه بدهد و سران تهران را از مسیر هسته‌ای شدن نظامی دورکند و آنها هدف برنامه اتمی خود را تغییر دهند.

با این حال ضرب‌الاجلی که از سوی نتانیاهو برای ایران تعیین شد، از سوی آمریکا مورد حمایت قرار نگرفت. اما باراک اوباما پس از پیروزی دوباره در انتخابات کشورش تاکید کرد که آمریکا نخواهد گذاشت برنامه هسته‌ای ایران به مرحله تولید بمب هسته‌ای برسد.

دیدار روز جمعه نتانیاهو با سناتورهای آمریکایی در اورشلیم،‌ بیت‌المقدس، در حالی انجام شد که مجلس سنای آمریکا باید در روزهای آینده انتصاب سناتور چاک هیگل را برای احراز مقام وزارت دفاع آمریکا در چهار سال آینده بررسی و تایید کند.

آقای هیگل بار دیگر در روزهای اخیر تاکید کرد که او نیز با نظامی شدن توانایی هسته‌ای ایران مخالف است.

بنیامین نتانیاهو در حالی از «خطر بزرگ ایران» در آستانه انتخابات مجلس اسرائیل سخن گفت که اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین این کشور، روز جمعه با انتقادی شدید از «ولخرجی‌های بی‌نتیجه نتانیاهو در بلندپروازی‌های ماجراجویانه» به خاطر ایران گفت نتانیاهو و تیمش در سال ۲۰۱۲ که «دنیا را با تهدید حمله به ایران ترساندند، اما سر آخر کاری هم نکردند».

آقای اولمرت به شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت که طرح‌های پرهزینه نتانیاهو در مورد ایران راه به جایی نمی‌برد و بودجه کشور به «هدر» رفت.
XS
SM
MD
LG