لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

ابراز نگرانی چندباره نتانیاهو از احتمال موفقیت ایران در برنامه اتمی


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به کشورهای طرف مذاکره اتمی با ایران هشدار داد که «اگر داعش را شکست دادید، اما ایران توانست به بمب اتمی برسد، تنها در یک عملیات پیروز شده‌اید، اما کل جنگ را باخته اید».

آقای نتانیاهو روز دوشنبه، پنجم آبان، در سخنرانی در گشایش دوره زمستانی «کنست»، مجلس اسرائیل، بار دیگر نسبت به احتمال «موفقیت ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود با هدف نظامی» ابراز «نگرانی» کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، به گفته نتانیاهو، «یک توافق بد» میان قدرت‌های جهان با ایران، به تهران امکان می‌دهد «در زمانی کوتاه بمب هسته‌ای خود را تولید کند».

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در مبارزه با نیروهای «حکومت اسلامی» («داعش») در عراق و سوریه گفت، شکست «داعش» در شرایطی که ایران توان هسته‌ای (نظامی) داشته باشد، بردن جنگ در برابر بنیادگرایان نیست و پیروزی تنها در یک بخش کم‌اهمیت‌تر مبارزه است.

نتانیاهو در ملاقات سه هفته پیش در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز نسبت به دستیابی به آن چه «یک توافق بد» با ایران نامید، هشدار داده بود.

بنیامین نتانیاهو، ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، و یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، در هفته‌های اخیر، پی در پی، در سفرهای خارجی و اظهارات داخلی خود گفته‌اند که «توافق بد با ایران» را توافقی می‌دانند که توان غنی‌سازی اورانیوم ایران در آن تصمین شود.

اسرائیل مظنون است که ایران در صدد ساخت سلاح هسته‌ای است و می‌گوید از آنجا که جمهوری اسلامی ایران نابودی اسرائیل را در دستور کار خود قرار داده، از آن برای انهدام اسرائیل استفاده خواهد کرد.

اما ایران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش برای مصارف صلح‌جویانه است.

ابراز «نگرانی» اسرائیل از «توافق بد هسته‌ای» در حالی است که از مهلت مذاکرات اتمی میان کشورهای ۵+۱ با ایران تنها کمی بیش از چهارهفته باقی مانده است؛ این ضرب‌الاجل سوم آذرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

وزیران دفاع و اطلاعات اسرائیل در روزهای اخیر گفته بودند «عدم دستیابی به توافق با ایران بهتر از یک توافق بد است»، و پیشاپیش از احتمال تمدید مذاکرات استقبال کرده بودند.

آقای نتانیاهو در سخنان روز دوشنبه خود در «کنست» این را نیز گفت که «کشورهای عربی اکنون پی برده‌اند که اسرائیل دیگر خطری برای آنها نیست، بلکه اسلام رادیکال است که همه منطقه را تهدید می‌کند».

نتانیاهو در دفاع از موضع سرسختانه دولت خود در قبال مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها گفت که «اگر هر طرح صلحی را که ارائه می‌شد می‌پذیرفتیم، اکنون حماس غیر از غزه بر کرانه باختری نیز مسلط شده و کنار "کفارصابا" تونل تروریستی حفر می‌کرد».

نخست وزیر اسرائیل گفت، نخواهد گذاشت که یک موجودیت دیگر که از سوی ایران حمایت می شود، «بغل گوش» اسرائیل در کرانه باختری هم پا بگیرد.

به اعتقاد آقای نتانیاهو، جامعه جهانی «تنها به اسرائیل فشار می‌آورد... در حالی که ابومازن (محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی) ما را به آپارتاید و قتل عام دسته‌جمعی فلسطینی‌ها متهم کرده است».

نخست وزیر اسرائیل در این سخنان از ساخت و سازهای جدید در اراضی مورد اختلاف با فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس نیز دفاع کرد.

این سخنان در حالی بیان شد که جامعه جهانی از اخبار مربوط به موافقت نتانیاهو با ساخت ۱۰۶۰ خانه جدید در مناطق شرقی و شمالی بیت‌المقدس انتقاد شدیدی کرده و فلسطینی‌ها و اردن نیز خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند.

XS
SM
MD
LG