لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

ظریف: گلچین کردن از پروتکل الحاقی به هیچ عنوان ممکن نیست


در حالی که برخی از نمایندگان مجلس ایران از پذیرش پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی به شرط استثنا شدن دسترسی به مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان اتمی سخن گفته‌اند، وزیر خارجه ایران می‌گوید که «گلچين كردن» بعضی از بخش‌های این پروتكل «به هيچ عنوان» امكان‌‌پذير نيست.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در مصاحبه‌ای که در شماره روز شنبه، ۱۶ خرداد، روزنامه اعتماد منتشر شد تاکید کرد: «تصور ما از ابتدای مذاكرات اين بوده كه پروتكل الحاقی به عنوان يكی از محورهای توافق بايد وجود داشته باشد.»

آقای ظریف گفت: «به هيچ عنوان گلچين كردن بخش‌هايی از پروتكل توسط ما امكان‌پذير نيست. كما اين كه اگر شما اين اختيار را داشته باشيد طرف‌های شما هم اين اختيار را خواهند داشت اقدامات مشابهی انجام دهند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «اين گونه نيست كه فقط ايران... ملاحظات امنيتی و نگرانی لو رفتن اسرار خود را داشته باشد.»

به گفته وزیر خارجه ایران، اسرار صنعتی بخشی از برنامه هسته‌ای «خيلی از كشورها» است و «اينها هم دارند كار خودشان را با پذيرفتن پروتكل الحاقی انجام می‌‌دهند».

در هفته‌های گذشته مسئله دسترسی به مراکز نظامی ایران بر اساس پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌پی‌تی و همچنين مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ايران برای حل «مسائل باقي‌مانده» بين ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به موجی از رويارويی‌ها بین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و مخالفان آنها در ايران منجر شده است.

پیش از این علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، تاکید کرده است که حتی در صورت تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران، بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای از اجرای این پروتکل «مستثنی» خواهد شد.

یک روز پیش از سخنان آقای ظریف نیز، مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران، تاکید کرد که حتی اجازه بازديد «محدود و کنترل شده» از مراکز نظامی ايران داده نخواهد شد.

این در حالی است که اعضای تیم مذاکره ایران بارها از «دسترسی مدیریت‌شده» به مراکز نظامی ایران بر اساس پروتکل الحاقی سخن گفته‌اند.

«بعضی اوقات ديگران اين حس را داشته‌اند كه من بازجويی شده‌ام»

آقای ظریف در بخش دیگری از سخنان خود درباره مخالفت‌ها با مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ گفت که «از برخی رفتارها تعجب می‌‌كنم».

وی تاکید کرد که «بعضی حرف‌ها» مواضع طرف مقابل را از «سه بعد بسيار مهم گفتمانی، عملياتی و مذاكراتی تقويت می‌كند».

آقای ظریف در پاسخ به این سوال که تا حالا حس نكرده‌ايد بازجويی شده‌ايد؟ نیز گفت: «بعضی اوقات ديگران اين حس را داشته‌اند كه من بازجويی شده‌‌ام.»

وی درباره مصاحبه تلويزيونی خود پس از تفاهم لوزان تصریح کرد: «در همين مصاحبه برخی چنين حسی را داشتند و به من هم گفتند.»

وزیر خارجه ایران در ادامه سخنان خود گفت که پرونده هسته‌ای ايران «يک مقداری» از مذاکرات قطعنامه ٥٩٨ سازمان ملل متحد درباره پایان دادن به جنگ ایران و عراق «پيچيده‌‌تر» است.

وی اضافه کرد: «به اين جهت كه ما نياز به يک حركت و قطعنامه جديد از سوی اعضای شورای امنيت داريم تا قطعنامه‌های تحريمی را‌ برداريم.»

نحوه برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله موضوعات اختلافی در مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ است.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از مقامات غربی خبر داد که کشورهای گروه ۵+۱ دربارهٔ شیوه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در صورت نقض توافق جامع هسته‌ای از سوی ایران به توافق رسیده‌اند.

به گفته مقامات غربی، بر اساس این توافق هر گونه نقض احتمالی مفاد توافق نهایی توسط ایران توسط یک گروه حل اختلاف که احتمالاً شامل اعضای گروه ۵+۱ و ایران می‌شود، پیگیری و ارزیابی خواهد شد.

ششمین دور از مذاکرات دو طرف برای نگارش توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران از صبح روز پنج‌‌شنبه در وین، پایتخت اتریش، آغاز شده است.

در ادامه این دور، روز جمعه عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران، یک دور با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، و دو دور نیز با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکره کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، معاونان وزیر خارجه ایران همچنین روزهای پنج‌شنبه و جمعه با همتایان خود در کشورهای ۵+۱ به طور دو و چندجانبه دیدار و مذاکره کردند.

همزمان با نشست معاونان وزیران خارجه، تیم‌های کارشناسی نیز کار نگارش ضمائم توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران را ادامه دادند.

بر اساس این گزارش، معاونان وزیر خارجه ایران روز شنبه وین را ترک می‌کنند، اما تیم‌های کارشناسی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل وزارت خارجه ایران، و استفان کلمنت، از مشاوران مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنان در وین می‌مانند و به کار ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG