لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

روسیه و چین: طرفین مذاکرات هسته‌ای خواسته جدیدی مطرح نکنند


در حالی که دور تازه مذاکرات اتمی در وین ادامه دارد، وزرای خارجه روسیه و چین از همه طرف‌های درگیر در این مذاکرات خواستند که در این مرحله از گفت‌وگوها، هیچ خواسته جدیدی مطرح نکنند.

خبرگزاری اینترفکس روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، گزارش داد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پس از دیدار سه جانبه‌ای که با همتایان ایرانی و چینی خود داشت تاکید کرد که طرفین مذاکرات نباید با درخواست‌های جدید خود فرایند مذاکرات را با مشکل مواجه کنند.

آقای لاوروف همچنین گفت که وزرای خارجه ایران و چین هم موافق اجرای دقیق و کامل تفاهم هسته‌ای لوزان بوده‌اند.

وی اظهار داشت: «ما بر سر این مسئله متفق‌القول هستیم که کلید موفقیت در مذاکرات، اجرای دقیق و کامل توافقات پایه‌ای است که گروه ۱+۵ و ایران در جریان مذاکرات لوزان به آن دست یافتند و نیز اجتناب از خواسته‌های جدید و دقیقه آخری که فرایند مذاکرات را دشوار می‌سازد.»

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان آخر ماه ژوئن (۱۰ تیرماه) را مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بر سر برنامه‌های اتمی تهران تعیین کرده‌اند.

در این حال مسکو روز پنج‌شنبه میزبان اجلاس وزرای خارجه همکاری شانگهای بود که این امر امکان رایزنی دوباره وزرای خارجه ایران، روسیه و چین را فراهم آورد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که وزیر خارجه چین نیز در حاشیه این اجلاس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تاکید کرده که تفاهم لوزان را باید پایه و اساس ادامه این مذاکرات قرار داد.

وانگ یی اظهار داشت: «مرحله بعدی گفت‌وگوها را باید بر پایه تفاهم لوزان پیش ببریم... و هیچ یک از طرفین نباید خواسته‌های جدیدی مطرح کنند تا به این ترتیب مانع پیچیده شدن فرایند مذاکرات شویم.»

وی افزود: «باید به همه نگرانی‌های برحق طرفین توجه شود و آنها را به شکل عقلانی برطرف ساخت. همه طرف‌ها باید قدمی جلو بیایند و به هم نزدیک بشوند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بازرسی از مراکز نظامی ایران در روزهای اخیر به موضوع مناقشه تبدیل شده است. فرانسه تاکید کرده که توافق نهایی با ایران باید امکان دسترسی به مراکز نظامی آن را فراهم آورد. رهبر جمهوری اسلامی اما با این مسئله مخالفت کرده است.

XS
SM
MD
LG