لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

نگرانی ایران از افت قیمت نفت در بازارهای جهانی


به دنبال ادامه افت قیمت‌های جهانی انواع نفت خام، جمهوری اسلامی اعلام کرد که درصورتی ‌که قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار سقوط کند، پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک را ارائه خواهد کرد.

یک هفته بعد از این که دو نهاد معتبر آژانس جهانی انرژی و اوپک پیش‌بینی‌های قبلی خود از رقم افزایش حجم تقاضای جهانی نفت را به دلیل «چشم‌انداز ضعیف رشد اقتصادی کشورهای صنعتی» کاهش دادند، همزمان با افت قیمت جهانی طلا، قیمت انواع نفت خام نیز با شتاب بیشتری رو به کاهش گذاشته است.

داده‌های خبرگزاری بلومبرگ در روز دوشنبه، ۲۶ فروردین، حاکی از کاهش ۲.۶۹ درصدی قیمت نفت برنت دریای شمال و ۱.۹۵ درصدی قیمت نفت وست تگزاس نسبت به روز گذشته است.

بر اساس این گزارش، امروز هر بشکه نفت برنت به بهای ۱۰۰ دلار و ۹۰ سنت برای تحویل در ۱۳ ماه مه آینده فروخته شد.

بلومبرگ می‌نویسد که قیمت روز دوشنبه طلا (برای تحویل در روز ۱۳ ژوئن) در بازار کامکس نیویورک نیز ۵.۸۵ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری مهر نیز طی گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد، می‌نویسد که پیش‌بینی می‌شود بهای نفت برنت دریای شمال تا چند روز آینده به زیر ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه کاهش یابد.

این گزارش متوسط قیمت سبد نفتی اوپک تا پایان معاملات خرید و فروش نفت در هفته گذشته را حدود ۱۰۲ دلار به ازای هر بشکه اعلام کرده است.

این در حالی است که آخرین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت که ۲۲ فروردین منتشر شد، حاکی است که متوسط قیمت نفت اوپک در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه قبل نیز تا ۵ درصد کاهش یافته و به ۱۰۶ دلار و ۶۶ سنت به ازای هر بشکه رسیده بود.

گزارش مهر حاکی است که بهای نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم به ترتیب به ۱۰۵ و ۱۰۳ دلار کاهش یافته است.

یک مقام مسئول در وزارت نفت هم امروز در گفت‌وگو با مهر با بیان این که در صورت ادامه سقوط قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار پیشنهاد برگزاری یک نشست فوق‌العاده بین اعضای اوپک مطرح خواهد شد، گفت: بر این اساس، وزیر نفت ایران با رئیس عراقی اوپک درباره برگزاری این نشست فوق‌العاده به صورت تلفنی مذاکره خواهد کرد.

ادامه افت قیمت جهانی نفت در حالی است که ۱۲ کشور عضو اوپک در ماه گذشته دوباره تولید نفت خود را تا ۱۰۰ هزار بشکه نسبت به ماه قبل آن کاهش داده و تنها ۳۰ میلیون و ۱۹۳ هزار بشکه نفت خام تولید کرده‌اند.

اعضای اوپک در یکصد و شصت و دومین نشست این سازمان که ٢٢ آذر ١٣٩١ در وین برگزار شد تصمیم گرفتند بار دیگر سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه را تثبیت کنند. نشست بعدی اعضای اوپک قرار است دهم خرداد ١٣٩٢ در اتریش برگزار شود.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت در دولت دهم و نامزد ایران برای پست دبیرکلی اوپک، نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که «هر چند نفت ۱۰۰ دلاری قیمت واقعی این کالا نیست، در شرایط فعلی اقتصاد جهانی قیمتی منصفانه برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود».

کاهش قیمت جهانی نفت برای ایران که صادرات نفت آن به خاطر تحریم‌ها طی سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش یافته و به رقم ۱. ۱ میلیون بشکه در روز رسیده، مشکلات مضاعفی ایجاد خواهد کرد، خصوصا این که بر اساس گزارش اوپک صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در سال ۲۰۱۱ حدودا برابر با ۸۹.۷ درصد کل صادرات ایران بوده است.

هنوز آماری درباره صادرات نفت ایران برای سال ۲۰۱۲ توسط اوپک یا خود دولت ایران منتشر نشده است، اما برآوردهای آژانس جهانی انرژی حاکی از کاهش ۴۰ درصدی درآمد نفتی ایران در سال گذشته نسبت به سال قبل است.
XS
SM
MD
LG