لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

آمريکا تحریم سه شرکت مرتبط با فروش یک نفتکش به ايران را لغو کرد


یک نفتکش کشتیرانی جمهوری اسلامی
یک نفتکش کشتیرانی جمهوری اسلامی
وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه ۱۲ آوريل در بيانيه ای اعلام کرد که تحریم سه شرکت بین المللی را که در فروش یک کشتی نفتکش به ایران در سپتامبر ۲۰۱۰ نقش داشته اند، لغو می کند.

پاتريک ونترل، جانشين معاون سخنگو وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه ای اعلام کرده است که سه شرکت «تانکر پاسيفيک» (Tanker Pacific Management)، شرکت« الوال ماريتيم» (Allvale Maritime Inc) و شرکت «SAMAMA» رايزنی های گسترده ای با وزارت امور خارجه آمريکا داشته و تضمين های معتبری مبنی بر اين که در آينده آگاهانه به فعاليتهای قابل تحريم دست نخواهند زد، ارائه کرده اند.

اين بيانيه اضافه کرده است:«اين سه شرکت در ماه مه ۲۰۱۱ به خاطرايفای نقش در يک معاملۀ مربوط به سپتامبر ۲۰۱۰ که بر اساس آن نفتکشی به ارزش ۸.۶۵ ميليون دلار در اختيار خطوط کشتيرانی جمهوری اسلامی (IRISL) گذاشته شد، مورد تحريم قرار گرفتند.»

در بيانيه جانشين معاون سخنگو وزارت امور خارجه آمريکا تصريح شده است: طی دو سال گذشته اين شرکت ها برای ارائه تضمين در خصوص اين که فعاليت های انها مطابق با قوانين و سياست های دولت آمريکا است، گام های موثری برداشته اند.

وزارت امور خارجه آمريکا همچنين اضافه کرده است: اين سه شرکت تضمين های معتبری در خصوص اين که در آينده آگاهانه به فعاليتهای قابل تحريم دست نخواهند زد، ارائه کرده اند.

آمريکا در ماه مه سال ۲۰۱۱ شرکت «تانکر پاسيفيک» يکی از ده‌ها شرکت وابسته به گروه بين ا‌لمللی خانواده بازرگان اسرائيلی « عوفر» را متهم کرده بود به صورت غير مستقيم يک تانکر رابه شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی فروخته است.

در پی اعلام تحريم عليه شرکت «تانکر پاسيفيک»، برادران عوفر در بيانيه‌ای گفته بودند که فروش اين کشتی غيرعامدانه بوده و آنها کشتی را به شرکت «کريستال شيپينگ» در دوبی فروخته‌اند.

اما دولت آمريکا در پاسخ تأکيد کرده بود که گروه برادران عوفر می‌بايست با انجام تحقيقات لازم متوجه می‌شد که «کريستال شيپينگ» يکی از شرکت‌های پوششی است که جمهوری اسلامی ايران برای دور زدن تحريم‌ها برپا کرده است.

روزنامه اسرائيلی يديعوت آخرونوت، پيشتر کمپانی «تانکر پاسيفيک» را يکی از بزرگترين شرکت‌های حمل و نقل نفت و مواد پتروشيمی در جهان توصيف کرده و نوشته بود که اين شرکت، ده‌ها نفتکش دارد.

گروه بازرگانی «برادران عوفر» که شرکت مادر «تانکر پاسيفيک» محسوب می‌شود، کشتی‌های بازرگانی و نفتکش‌هايی را که در اختيار دارد، به کمپانی‌های بين‌المللی و شرکت‌های اسرائيلی در قراردادهای درازمدت اجاره می‌دهد.

گروه «برادران عوفر» صاحب شرکت «رويال کريبين» با سرمايه دست کم ۱۰ ميليارد دلاری نيز هستند که با شراکت با خانواده بازرگانان يهودی موفق «پريتسکر»، سفرهای تفريحی در کشتی‌های مجلل در اطراف جهان را برای توريست‌های اکثراً آمريکايی، سوئدی و سوئيسی برنامه‌ريزی می‌کنند.

گروه «برادران عوفر» همچنين صاحب کمپانی «زودياک» است که از مقر بريتانيا فعاليت می‌کند و صاحب ۱۳۰ کشتی مسافربری است.
XS
SM
MD
LG