لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

رشد ۲۵ درصدی در صادرات نفت ایران به آسیا در پنج ماه


آمارهای رسمی گمرکی و داده‌های ردیابی کشتی‌ها حاکی از آن است که ایران صادرات نفت به چهار مشتری آسیایی خود را طی پنج ماه سال جاری میلادی حدود ۲۵ درصد افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهار مشتری اصلی ایران در آسیا شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در فاصله ژانویه تا ماه مه به طور متوسط روزانه بیش از یک میلیون و ۳۵۳ هزار بشکه نفت از ایران خریده‌اند.

این کشورها همچنین در ماه مه، خرید نفت از ایران را تا ۳۵ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۱۵ افزایش داده و به رقم یک میلیون و ۶۲۳ هزار بشکه در روز رسانده‌اند.

این رقم در ۴.۵ سال گذشته بالاترین میزان خرید نفت ایران توسط چهار مشتری عمده آسیایی این کشور بوده است.

خبرگزاری رویترز به آمار کل صادرات نفت ایران در ماه مه اشاره نکرده است، اما آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاکی است که ایران در این ماه روزانه حدود ۲.۱ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشته است.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما بعد از سال ۲۰۱۲ و اعمال تحریم‌های غرب، این رقم به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافت.

اطلاعات گمرکی و ردیابی کشتی‌ها نیز حاکی است که ایران در پنج ماه ابتدایی سال گذشته میلادی، روزانه کمی بیش از یک میلیون بشکه صادرات نفت خام داشته است.

در این میان، بر اساس گزارش رویترز، کره جنوبی خرید نفت ایران را طی ماه‌های ژانویه-مه ۱۲۰ درصد (بیش از دو برابر) و هند واردات نفت ایران را ۶۴ درصد افزایش داده است.

چین خرید نفت ایران را حدود ۱.۴ درصد کاهش و ژاپن ۱.۹ درصد افزایش داده است.

با این حال داده‌های رسمی حاکی است که چین در ماه گذشته میلادی، واردات نفت از ایران را نسبت به ماه مه سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داده است.

در مجموع، چین در پنج ماه سال جاری میلادی روزانه بیش از ۵۶۵ هزار بشکه، هند ۳۳۴ هزار بشکه، ژاپن ۱۹۲ هزار بشکه و کره جنوبی ۲۶۲ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

موضوع جالب در صادرات نفت ایران این نکته است که ژاپن طی سال‌های گذشته سومین واردکننده نفت ایران بوده است، اما اکنون جایگاه خود را به کره جنوبی داده و چهارمین مشتری بزرگ نفتی ایران در آسیا شده است.

علت این امر افزایش چشمگیر واردات نفت سئول از ایران است. این کشور حتی در ماه گذشته نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۵ خرید نفت از ایران را حدود ۲.۵ برابر افزایش داده و به ۳۱۷ هزار بشکه در روز رساند.

البته ژاپن نیز در ماه گذشته خرید نفت از ایران را بیش از ۶۰ درصد افزایش داده و به ۳۰۸ هزار بشکه در روز رسانده است که بالاترین رقم برای این کشور از سال ۲۰۱۲ است.

تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه سال جاری در پی امضای قرارداد اتمی موسوم به برجام لغو شد.

بر اساس ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمد خالص ایران از محل صادرات نفت در پنج ماه ابتدایی سال جاری حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده است. این رقم در کل سال ۲۰۱۵ حدود ۲۷ میلیارد دلار بود.

XS
SM
MD
LG