لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

رویترز: صادرات نفت ایران به آسیا دو برابر شد


گزارش‌ها حاکی است که صادرات نفت ایران به چهار مشتری آسیایی خود طی ماه نوامبر، ماه گذشته میلادی، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

خبرگزاری رویترز با استناد به آمارهای دولتی و اطلاعات کشتی‌رانی گزارش داد که ایران در ماه گذشته میلادی روزانه یک میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه نفت به چین، هند، کره جنوبی و ژاپن صادر کرده است که نسبت به نوامبر سال گذشته ۱۱۷ درصد رشد داشته است.

صادرات ماه اکتبر ایران به این کشورها نیز یک میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز بوده که بیشترین رقم از سال ۲۰۱۰ به حاسب می‌آید.

این گزارش می‌افزاید که این رقم در تطابق با تعهدات ایران پیرامون کاهش تولید نفت اوپک است.

اعضای اوپک روز ۳۰ نوامبر متعهد شدند که تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و به ۳۲.۵ میلیون بشکه برسانند.

ایران از این توافق که از اول ژانویه (هفته آینده) اجرایی خواهد شد، معاف شده است، چرا که به خاطر تحریم‌ها طی چند سال گذشته مجبور به کاهش تولید خود بوده و اکنون می خواهد به میزان تولید قبل از دوران تحریم برگردد.

غیر از اوپک، ۱۲ کشور دیگر نیز متعهد شده اند که تولید خود را ۵۵۸ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

در همین زمینه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز سه‎شنبه، هفتم دی‎ماه، در برنامه صبحگاهی «فرمول یک» از شبکه یک سیما، توافق اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، را یک دستاورد و موافقت‌نامه میان اعضای این سازمان قلمداد کرده و گفت: «تصمیم‎های اوپک تاکنون به طور معمول حال با یک درصد پایین و بالا اجرا شده است، اما سخت‌گیری و بحث در تصمیم‎گیری‎ها به دلیل این است که همه می خواهند توافق را اجرا کنند.»

وی افزود: گرچه تصمیم‎های اوپک هیچ ضمانت اجرایی ندارد، اما واقعیت این است که اجرا می شود زیرا کشورها منفعت خود را در این توافق می بینند و کشورهای بزرگ و تعیین کننده به طور معمول توافق را اجرا می‌کنند.

رویترز می‌نویسد که ایران برای افزایش صادرات خود به مشتری‌ها تخفیف قیمت می دهد، به طوری که برای نمونه ژاپن نفت ایران را طی ماه گذشته ۴۵ دلار و ۴۶ سنت خریده است که سومین نفت ارزان بعد از نفت مکزیک و عمان بوده است.

ژاپن در ماه گذشته واردات نفت از ایران را بیش از ۴۱ درصد افزایش داده است.

در این میان، بر اساس محاسبات رویترز، متوسط صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی طی ژانویه تا نوامبر سال جاری روزانه بیش از یک میلیون و ۶۰۸ هزار بشکه بوده است. این رقم در دوره مشابه در سال گذشته یک میلیون و ۳۰ هزار بشکه بود. به عبارتی، صادرات نفت ایران به آسیا در این دوره زمانی ۵۶ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG