لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

افت چشمگیر صادرات نفت کوره ایران «در پی مصرف داخلی»


نفت کوره به عنوان سوخت نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود.
نفت کوره به عنوان سوخت نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود.
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی که روز جمعه، ششم دی‌ماه، منتشر کرد از افت صادرات نفت کوره ایران به یک‌سوم خبر داده و علت این امر را افزایش استفاده از این سوخت در نیروگاه‌های برق کشور عنوان کرد.

ایران با هدف جبران کمبود گاز بخش خانگی در فصل زمستان مجبور است مقدار بیشتری سوخت مایع را با سوخت گاز در نیروگاه‌ها جایگزین کند.

بلومبرگ در گزارش روز جمعه خود از قول یک مقام ایرانی در شرکت ملی نفت ایران گزارش داده است که صادرات نفت کوره ایران از ماه اکتبر به یک‌سوم افت کرده و به ۲۰۰ هزار تن در ماه، معادل کمتر از هفت میلیون لیتر در روز، کاهش یافته است.

این رقم حتی کمتر از میزان صادرات نفت کوره ایران در سال ۲۰۱۱ است.

این در حالی است که ایران طی سال گذشته به خاطر جبران بخشی از افت درآمد صادرات نفت خام خود، تولید و فروش نفت کوره به کشورهای خارجی را افزایش داده بود.

نفت کوره یکی از کم‌ارزش‌ترین محصولات پالایشگاهی است و قیمت آن هم حدود ۱۰ دلار از قیمت نفت خام کمتر است و به عنوان سوخت نیروگاه‌های برق، کشتی‌ها و موتورهای سنگین کاربرد دارد.

از طرف دیگر ایران به خاطر تحریم‌ها و قطع همکاری شرکت‌های خارجی برای توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های ایران برای افزایش تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر مانند بنزین و گازوئیل، مجبور به ادامه تولید و حتی افزایش نفت کوره بوده است.

آخرین ارقامی که آژانس جهانی انرژی از تولید و صادرات نفت کوره ایران منتشر کرده مربوط به سال ۲۰۱۱ است. این آمار می‌گوید که ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۷۲ میلیون لیتر تولید نفت کوره داشته که ۲۷ میلیون لیتر آن صادر شده و مصرف داخلی نیز ۴۵ میلیون لیتر در روز بوده است.

اما گزارش‌های رسمی وزارت نفت ایران حاکی است که تولید نفت کوره ایران در سال گذشته به روزانه ۸۶ میلیون لیتر رسیده است.

در همین حال خبرگزاری مهر روز ۲۹ آذرماه با استناد به آمارهای جدید شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران گزارش داد که کل مصرف داخلی نفت کوره طی سال جاری به ۵۱ میلیون لیتر رسیده است.

به این ترتیب تولید نفت کوره ایران در سال گذشته روزانه ۱۴ میلیون لیتر افزایش یافته، در حالی که مصرف داخلی آن فقط شش میلیون لیتر افزایش پیدا کرده و ایران عملا ظرفیت بیشتری برای افزایش صادرات نفت کوره داشته است.

در همین حال علیرضا ضیغمی، مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اردیبهشت‌ماه سال جاری به خبرگزاری مهر گفته بود که ایران تولید نفت کوره را برای سال ۹۲ حدود ۲۰ تا ۲۷ درصد کاهش خواهد داد تا به جای آن محصولات پالایشگاهی با ارزش‌تری تولید کند.

مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نیز سوم دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا اعلام کرد که مصرف نفت کوره در بخش نیروگاهی ایران تاکنون نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، ایران فقط در آذرماه روزانه حدود ۴۳.۳ میلیون لیتر در بخش نیروگاهی مصرف نفت کوره داشته است.

انتظار می‌رود با سردتر شدن هوا و اوج گرفتن مصرف گاز در بخش خانگی، مصرف نفت کوره در بخش نیروگاهی افزایش بیشتری یابد.
XS
SM
MD
LG