لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

توقف پروژه‌های صنعت نفت ایران به دلیل سهم وزارت نفت از پرداخت یارانه


معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۲ شهریور، خبر داد که پروژه‌های توسعه صنعت نفت کشور به دلیل سهم وزارت نفت از پرداخت یارانه به مردم عملا «زمین‌گیر» شده است. این وزارتخانه ماهانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان به پرداخت نقدی یارانه‌ها کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، منصور معظمی، معاون وزیر نفت، با تاکید بر این که پرداخت یارانه‌ها «عملا» طرح‌های توسعه صنعت نفت در کشور را زمین‌گیر کرده خواستار سامان دادن به طرح هدفمندی یارانه‌ها در برنامه ششم توسعه شد.

مسئولان دولت حسن روحانی پیش از این اعلام کرده‌اند که تدوین برنامه ششم توسعه کشور آغاز شده و این برنامه از سال ۱۳۹۵ در کشور اجرایی خواهد شد.

به گفته آقای معظمی، صنعت نفت ماهانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند که از این رقم سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان و سهم بخش گاز ٨٠٠ میلیارد تومان است.

سال گذشته و پیش از اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، هشدار داده بود که تداوم پرداخت یارانه‌ها به روش کنونی باعث می‌شود منابع مالی مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌های کشور از بین برود.

خبرگزاری ایسنا همچنین با اشاره به «توقف» پروژه‌های توسعه‌ای صنعت نفت از مذاکره وزیر نفت و معاونان وی با کمیسیون انرژی مجلس برای مشخص شدن سهم این وزارتخانه از درآمد یارانه‌ها خبر داده است.

پیش از این نیز برخی از مدیران دولت حسن روحانی، مدیران دولت‌های گذشته و نمایندگان مجلس به نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی که از دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهورسابق، آغاز شد انتقاد کرده‌اند.

از جمله حسین مرعشی، معاون رئیس جمهوری در دولت محمد خاتمی، روز جمعه ۲۱ شهریور یارانه نقدی را «معضلی برای اقتصاد کشور» خوانده و گفت که میزان این یارانه‌ها ۳۰ درصد بیشتر از اعتبارات عمرانی است.

اما با وجود این انتقادها و کسری بودجه، دولت حسن روحانی همچنان به پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم ادامه می‌دهد.

آقای روحانی خود روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت، خبر داده بود که دولت وی ماهانه بین هزار تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه کسری دارد.

در مقابل برخی از مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد همچنان از پرداخت نقدی یارانه‌ها دفاع می‌کنند.

XS
SM
MD
LG