لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

اطلاعات انرژی آمریکا: احیای روند تولید نفت در ایران سال‌ها طول می‌کشد


اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی از چشم‌انداز انرژی جهان در سال ۲۰۱۴ می‌گوید که به دلیل وجود تحریم‌ها و میادین کهنه نفتی، احیای روند تولید نفت در ایران به سال‌ها زمان نیاز دارد.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریورماه، منتشر شد، تولید نفت ایران به خاطر افت طبیعی تولید نفت در میادین کهنه نفتی، تحریم‌ها و پیشرفت آهسته پروژه‌ها سال‌ها طول می‌کشد که احیا شود.

این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا می‌گوید که تولید روزانه نفت خام ایران در سال ۱۹۷۴ به شش میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه اوج گرفته بود، اما از سال ۱۹۷۹ برابر با ۱۳۵۷ این حجم کاهش یافت و نهایتا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ متوسط تولید نفت خام ایران (شامل میعانات و مایعات گازی) به حدود چهار میلیون بشکه در روز رسید که این رقم در سال گذشته به سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افت کرد.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های غرب باعث شده است که شرکت‌های خارجی توسعه پروژه‌های جدید یا تکمیل دیگر پروژه‌های نفتی در ایران را رها کنند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ادامه می‌نویسد که این با کاهش مدام ظرفیت تولید نفت نیز مواجه است که نتیجه کاهش طبیعی تولید نفت از میادین کهنه است، به طوری که سالانه به طور طبیعی ۸ تا ۱۳ درصد از ظرفیت تولید نفت میادین ایران کاهش می‌یابد که این «رقم بالایی» است.

این گزارش سپس با اشاره به توافق موقت اتمی ژنو که آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد و با تاکید بر ادامه تحریم‌های نفتی ایران می‌نویسد که بر اساس توافق، برخی تحریم‌ها شامل تحریم پتروشیمی لغو شد.

با این حال گزارش یاد شده تصریح دارد که «هنوز احتمال توافق جامع هسته‌ای با ایران به شدت در هاله‌ای از ابهام است».

این گزارش همچنین درباره چشم‌انداز انرژی جهان در سال جاری میلادی که نگاهی هم به افق انرژی جهان تا سال ۲۰۴۰ دارد، می‌نویسد که مصرف نفت جهان در سال ۲۰۱۰ حدود ۸۷ میلیون بشکه در روز بود که انتظار می‌رود این رقم در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۴۰ به ترتیب به ۹۸ میلیون و ۱۱۹ میلیون بشکه در روز برسد.

درباره قیمت نفت نیز این گزارش با اشاره به افت پنج دلاری قیمت نفت در ماه جاری نسبت به ماه قبل و افت ۱۰ دلاری نسبت به ماه پیش از آن می‌نویسد که افزایش تولید نفت لیبی و آهنگ آهسته رشد اقتصادی جهان باعث کاهش قیمت نفت شده است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که قیمت نفت در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۱۷ به ۹۲ دلار کاهش یابد و بعد از این تاریخ دوباره افزایش یابد.

این گزارش می‌افزاید که قیمت نفت برنت دریای شمال در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۷ دلار و در سال ۲۰۴۰ حدود ۱۴۱ دلار خواهد بود.

همزمان با گزارش سالانه چشم‌انداز انرژی، این نهاد آمریکایی در گزارش دیگری که با نام «چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی» منتشر کرده است، با جزئیات بیشتر به وضعیت تولید نفت خام در ایران پرداخته است.

این گزارش می‌گوید که تولید نفت خام ایران (منهای میعانات و مایعات گازی) در ۹ ماهه سال ۲۰۱۳ (دوران احمدی‌نژاد) به دو میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه در روز رسیده بود، اما در سه ماهه آخر این سال روزانه ده هزار بشکه به تولید نفت ایران افزوده شد.

در نیمه اول سال ۲۰۱۴ نیز به طور متوسط تولید نفت ایران به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. به عبارت دیگر، در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی روزانه ۱۲۰ هزار بشکه به تولید نفت ایران اضافه شده است.

این گزارش‌ها اشاره‌ای به صادرات نفت ایران نکرده‌اند، اما آخرین گزارش سالانه این نهاد رسمی آمریکا از وضعیت انرژی ایران که در ماه ژوئیه منتشر شد، می‌گوید که صادرات نفت و میعانات گازی ایران در چهار ماه اول سال ۲۰۱۴ نسبت به قبل از توافق ژنو، روزانه تا ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

XS
SM
MD
LG