لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

آژانس انرژی: تولید نفت ایران به سطح پاییز ۱۳۹۰ اوج گرفت


آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه تازه خود که روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، در وب‌سایت رسمی این نهاد منتشر شد، می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی به سه میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه در روز اوج گرفته است که بالاترین رقم از نوامبر ۲۰۱۱ (آبان ۱۳۹۰) است.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه تا ۳.۷ میلیون بشکه تولید نفت خام داشت. سخت‌تر شدن تحریم‌ها علیه ایران، خصوصا اعمال تحریم‌های نفتی غرب در نیمه ۲۰۱۲ باعث شد که ایران در چاه‌ها در برخی از میادین نفتی خود را ببندد، چرا که صادرات کشور از ۲.۲ میلیون بشکه به حدود یک میلیون بشکه در روز سقوط کرد.

بعد از لغو تحریم‌ها در ژانویه سال جاری، تولید نفت ایران به شدت اوج گرفت و، بنا بر گزارش آژانس، این رقم در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ روزانه تا ۳۰۰ هزار بشکه اوج گرفته و به ۳.۳ میلیون بشکه رسیده است.

با این حساب، تولید نفت ایران در ماه آوریل (ماه گذشته) نسبت به ابتدای سال حدود ۵۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات روزانه نفت ایران در ماه آوریل به حدود دو میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه قبل آن ۶۰۰ هزار بشکه افزایش را نشان می دهد.

در همین زمینه رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز ۱۷ اردیبهشت اعلام کرد که تولید نفت خام ایران روزانه به سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است و در فاصله ۱۱ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت سال جاری میانگین صادرات نفت خام کشور از دو میلیون بشکه در روز گذشته است.

وی با بیان این که ایران به تعهدهای پیش از تحریم در بخش تولید و صادرات نفت خام دست یافته است، اعلام کرد که تولید نفت ایران «به زودی به سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز نیز می‌رسد».

آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه می‌گوید که تولید نفت اوپک در ماه آوریل بیشتر به مدد اوج گرفتن تولید ایران به ۳۲ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است که ۳۳۰ هزار بشکه بیشتر از ماه مارس است.

این گزارش همچنین به افزایش روزانه ۲۵۰ هزار بشکه ای تولید جهانی نفت در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۵ اشاره کرده و می‌نویسد که مجموع کل تولید روزانه نفت خام جهان در ماه آوریل به ۹۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است.

در این میان رشد مصرف جهانی نفت نیز در سه ماهه اول سال ۱.۴ میلیون بشکه در روز بود که انتظار می رود این رقم برای کل سال ۲۰۱۶ بطور متوسط حدود ۱.۲ میلیون بشکه باشد.

بر خلاف اعضای اوپک، تولید نفت دیگر کشورها در سال جاری انتظار می‌رود روزانه ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

با این حال، بر اساس محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی، اعضای اوپک در سال جاری، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای جهانی برای نفت این سازمان، تولید انجام می دهد، به عبارتی اوپک هم اکنون روزانه نیم میلیون بشکه نفت مازاد روانه بازار می کند.

روز سه‌شنبه هفته جاری اداره اطلاعات انرژی آمریکا حجم تولید روزانه نفت مازاد در جهان را یک میلیون بشکه عنوان کرد و پیش‌بینی کرد که در پایان سال آینده به ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

حجم چشمگیر نفت مازاد در بازارهای جهانی باعث شده است که قیمت نفت از حدود ۱۰۸ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به حدود ۴۸ دلار در روز پنج شنبه، ۲۳ اردیبهش ماه برسد.

قیمت نفت در اوایل سال جاری حتی به حدود ۲۵ دلار نیز سقوط کرده بود.

XS
SM
MD
LG