لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

«بازداشت پنج نفر» در پی حمله مسلحانه به یک اتوبوس مسافربری


نبی بخش داوودی، فرماندار ایرانشهر
نبی بخش داوودی، فرماندار ایرانشهر

در پی تیراندازی به یک اتوبوس مسافربری در مسیر ایرانشهر به شیراز که به مرگ یک نفر انجامید، پنج نفر بازداشت شدند.

نبی بخش داودی٬ فرماندار ایرانشهر، روز جمعه، ۲۹ بهمن، در گفت‌و‌گو با وب‌‌سایت محلی «عصر هامون» خبر این حمله مسلحانه و بازداشت مظونان آن را اعلام کرد.

آقای داودی زمان وقوع این حمله را شامگاه پنج‌شنبه و در محدوده شهرستان «بزمان» اعلام کرده و خبر داد که یک نفر در جریان این حمله جان خود را از دست داد.

حسین رحیمی٬فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان هم گفت که این حمله پس از سوار شدن یک تبعه افغان به این اتوبوس رخ داده است.

آقای رحیمی افزود پس از سوار شدن این تبعه افغان٬ «افرادی ناشناس٬ تعداد سه تیر به سمت اتوبوس شلیک می‌کنند که این تبعه بیگانه غیرمجاز» کشته می‌شود.

این فرمانده پلیس عامل اصلی این حمله را یک «سارق مسلح» معرفی کرد و گفت در این رابطه «چهار سارق» شناسایی و بازداشت شدند.

رسانه‌ها و مقام‌های امنیتی و انتظامی تاکنون در مورد انگیزه مهاجمان از حمله به این اتوبوس یا تبعه افغان توضیحاتی ارائه نکرده‌اند.

قتل بر اثر درگیری‌های مسلحانه در ایران یکی از علت‌های مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود.

در ایران به طور معمول گزارش‌های قابل توجهی از وقوع درگیری‌های مسلحانه در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دلایل و زمینه‌های مختلفی دارند.

مرگ یک «سارق مسلح» در درگیری با ماموران پلیس در «اسلام آبادغرب»٬ دستگیری یک فرد تیرانداز در کرمانشاه و تیراندازی شبانه افرادی ناشناس در «شوش» از جمله گزارش‌های رسانه‌های ایران در ۲۴ ساعت گذشته است.

روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، نیز وقوع یک درگیری مسلحانه در قم منجر به مرگ یک نفر و زخمی شدن فردی دیگر شد.

این درگیری‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که پلیس ایران تاکنون طرح‌های مختلفی برای جمع‌آوری سلاح‌ گرم به اجرا گذاشته است.

در همین زمینه روز ۲۵ دی‌ماه امسال محمدرضا مقیمی٬ رئیس پلیس آگاهی ناجا، گفت که «ورود اسلحه در کشور به دلیل ناایمن بودن کشورهای همسایه است و در برخی از استان‌ها طرح‌های تشویقی برای افرادی که سلاح خود را تحویل می‌دهند٬ اجرا می‌شود».

آقای مقیمی افزوده بود که «حمل سلاح گرم و نگهداری آن از نظر قانون جرم محسوب می‌شود و نمی‌شود آماری در زمینه این که در حال حاضر چقدر سلاح در کشور وجود دارد، ارائه داد.»

XS
SM
MD
LG