لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

بروجردی در سوریه چه گفت؟


علاء‌الدین بروجردی در کنار بشار اسد در دمشق
علاء‌الدین بروجردی در کنار بشار اسد در دمشق
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ایران، روز یک‌شنبه هفته جاری، ۱۰ شهریورماه، به همراه یک هیئت پارلمانی به دمشق و سپس به بیروت سفر کرد.

در ابتدا بروجردی با بشار اسد رئیس جمهور، وائل حلقی نخست وزیر و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیدار کرد و سپس با گروه‌های فلسطینی هوادار بشار اسد از جمله احمد جبرئیل از جبهه خلق برای آزادی فلسطین، فرحان ابوهیجا از گروه صاعقه و ابوسعید از جهاد اسلامی در سفارت ایران در دمشق نشست مفصلی داشت.

آن چه بروجردی در سوریه گفت را می‌توان بر محور نکات زیر دسته‌بندی کرد که برخی از آنها تکرار گفته‌های مقامات جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در رابطه با محور «مقاومت» و «تلاش برای دفاع از فلسطین» و برخی دیگر ناشی از واکنش‌هایی است که در ارتباط با رویدادهای اخیر منطقه و به‌ویژه حمله احتمالی به سوریه است:

۱-هیئت پارلمانی به ریاست بروجردی به نمایندگی از ملت و دولت ایران برای اعلام همبستگی با بشار اسد و ایستادگی در برابر تجاوز آمریکا به سوریه آمده و معتقد است که هرگونه حمله آمریکا به سوریه با شکست مواجه خواهد شد و دود چنین کاری نخست در چشم آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن خواهد رفت.

۲-بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها گزینه موجود مشارکت همه سوری‌ها در «فرایند سیاسی» است. از نظر بروجردی زمان تغییر رژیم‌های سیاسی با کاربرد زور و حمله خارجی سپری شده و آمریکا را به تعقل و فرجام‌اندیشی درباره چنین اقداماتی دعوت می‌کند.

۳-موضوع جنگ‌افزار شیمیایی «بهانه‌تراشی‌های» جدید غرب برای درهم شکستن محور مقاومت لبنان و فلسطین است. به اعتقاد بروجردی سلاح شیمیایی ممکن است از سوی مخالفان بشار اسد به کار رفته باشد، زیرا او در عیادت از یک بیمارستان با چند سرباز مجروح شیمیایی از نیروهای بشار اسد دیدار کرده است.

۴-حمله به سوریه تنها به مرزهای این کشور محدود نخواهد بود و همه خاورمیانه را در بر خواهد گرفت. از نظر بروجردی چنان چه حمله‌ای به سوریه صورت گیرد، دامنه آن به اسرائیل کشیده خواهد شد و همانند جنگ‌های گذشته «نیروهای مقاومت» از سال ۲۰۰۰ تاکنون، خسارت‌های سنگینی بر اسرائیل وارد خواهد شد.

۵-حساب سود و زیان دولت آمریکا بر اساس حمله به سوریه، محاسبه‌ای کاملا اشتباه است و به اوباما نصیحت می‌کند تحت تأثیر «لابی اسرائیل» و «تندروهای آمریکائی» تصمیم‌گیری نکند.

۶-دولت سوریه در دو سال گذشته ثابت کرده است که از توانایی‌های نظامی بالایی برخوردار است و در سطح بین‌المللی از سوی دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل یعنی روسیه و چین حمایت می‌شود و خللی بر آن وارد نیست. شکل رابطه سوریه و روسیه به نحوی است که این کشور را قادر ساخته از پیشرفته‌ترین امکانات دفاعی برخوردار شده و به بهترین شکل یک ارتش منظم و سازمان‌یافته را در خود پرورش دهد.

۷-سفر جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل به ایران در چارچوب روابط ایران با سازمان ملل صورت گرفته است، اما پیامی از آمریکایی‌ها داشت مبنی بر این که آنها از توانایی‌های ایران در حل مسائل منطقه‌ای کاملا آگاه و معتقد هستند بدون حضور ایران، ژنو۲ نه برگزار خواهد شد و نه موفقیتی به دست خواهد آورد. بروجردی اظهار امیدواری کرد که کنفرانس ژنو ۲ فراتر از یک گردهمایی شکلی و صوری برگزار شود و در آن راه حل‌های واقعی به جای گزینه‌های تحمیلی بر دولت و ملت سوریه مطرح شود.

۸-بروجردی معتقد است در شرایط فعلی اگر کنفرانس ژنو ۲ برگزار شود، از نظر آمریکایی‌ها دولت سوریه دست بالا را خواهد داشت و برای این که وضعیت برتر بشار اسد در این کنفرانس محقق نشود، گزینه خطرناک حمله نظامی را مطرح کردند.

۹-به نظر بروجردی موضع‌گیری اوباما و به خصوص محول کردن تصمیم‌گیری درباره حمله به سوریه، به کنگره آمریکا، نشان می‌دهد که رئیس جمهور ایالات متحده نمی‌خواهد بعد از افغانستان و عراق درگیر «بحران سومی» شود. از این رو ایران به ایشان توصیه می‌کند در موضوع بحران سوریه از اسرائیل و «تندروها» در داخل آمریکا پیروی نکند.

۱۰-ایران از هرگونه برنامه حساب‌شده و دقیق در چارچوب قوانین بین‌المللی و مشروعیت جامعه جهانی در ارتباط با سوریه که با گام‌های عجولانه اتخاذ نشود حمایت می‌کند. ایران همچنین تقاضا دارد فرایند تحقیق کارشناسان سازمان ملل در رابطه با کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه روند قانونی و طبیعی خود را طی نماید و همه اطراف را به صبر و بردباری تا انتشار نتایج تحقیق دعوت می‌کند.

۱۱-ایران از موضع‌گیری اخیر دولت مصر و همچنین مقامات الازهر در رابطه با حمله خارجی به سوریه تشکر می‌کند.

۱۲-ایران تأسف شدید خود را از آن چه امت اسلامی تحت عنوان«حرکت انحرافی تکفیری» به آن مبتلا شده است را ابراز می‌دارد. این مجموعه از نظر بروجردی در راستای اهداف «صهیونیسم» دست به کشتار مسلمانان می‌زند و بر همه پیشوایان جامعه اسلامی واجب است در برابر این حرکت بایستند.
XS
SM
MD
LG