لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

هک اطلاعات «۲۰ میلیون» کاربر تلفن‌ ایرانسل در ایران


در حالی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از مسدود شدن ربات افشای اطلاعات کاربران تلفن همراه ایرانسل خبر داده، پلیس فتا اعلام کرد که این ربات به اطلاعات «۲۰ میلیون» نفر دسترسی داشته است.

شرکت ایرانسل هنوز توضیحی درباره این ربات و اطلاعات سرقت شده به کاربران خود نداده است.

پیشتر روزنامه اعتماد از احتمال افشای اطلاعات «چندین میلیون نفر» خبر داده بود. ۲۰ میلیون یعنی حدود ۷۵ درصد از کل مشترکان ایرانسل در ایران.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین رمضانی، معاون حقوقی و بین‌الملل در پلیس فتای ایران، روز شنبه، ۱۲ تیر، اعلام کرد که با شکایت اپراتور، پلیس فتا به دنبال «انتشاردهنده اطلاعات ۲۰ میلیون مشترک» ایرانسل است.

وی اضافه کرد: «در حال حاضر جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و به لحاظ فنی و تخصصی، این اپراتور امنیت مناسبی را برای حفظ و رعایت حریم خصوصی کاربران خود پیش‌بینی کرده است.»

بر اساس گزارش روز شنبه، ۱۲ تیرماه، در روزنامه اعتماد، مشترکان ایرانسل از روز پنج‌شنبه گذشته با یک ربات تلگرامی روبه‌رو شدند که در صورت وارد کردن یک شماره تلفن ایرانسل در آن اطلاعات خصوصی صاحب شماره مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، شهر محل سکونت، آدرس منزل و کد پستی را دریافت می‌کردند.

یک روز بعد، محمدرضا فرنقی راد، سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عصر روز جمعه از مسدود شدن این ربات خبر داده و اعلام کرد که «همکاری با پلیس فتا برای شناسایی فرد متخلف ادامه دارد».

بر اساس گزارش‌ها، این ربات حدود ۲۰ ساعت فعال بوده و اطلاعات پیش شماره‌های ٠٩٣۵ تا ٠٩٣٩ ایرانسل را در صورت درخواست مشترکان در اختیار انها قرار می‌داده است.

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اعلام کرد که اطلاعات خصوصی «۲۰ میلیون مشترک» ایرانسل از سوی این ربات در دسترس همگان قرار گرفته است.

همچنین بر اساس گزارش روزنامه اعتماد به نقل از «كارشناسان» ممکن است اطلاعات «چندین میلیون نفر (از ٢٧ میلیون مشترک فعال ایرانسل)» افشا شده باشد، اما هنوز هیچ مقام رسمی این تعداد را تایید یا تکذیب نکرده است.

یک فعال فضای مجازی که نامش اعلام نشده به این روزنامه گفته است که «با توجه به شکل ساخت ربات می‌توان تعداد اطلاعات در اختیار آن را میلیونی تصور کرد».

در همین حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از «یک منبع آگاه» اعلام کرده که این اطلاعات از دو سال پیش به سرقت رفته بود.

با این حال بر اساس گزارش‌ها، شرکت ایرانسل سرقت این اطلاعات را «پنهان کرده» و خبری در این باره منتشر نشده بود.

خبرگزاری ایسنا نیز بر اساس شنیده‌ها نوشت که «این اطلاعات در سال ۹۲ لو رفته و در قالب فایل اکسل تا سه میلیون تومان خرید و فروش می‌شده است».

ربات‌های تلگرامی به منبعی از اطلاعات که طراح ربات در اختیارش قرار داده دسترسی دارند و به شکل خودکار این اطلاعات را در اختیار مخاطبان بی‌شمار می‌گذارند.

افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل در حالی رخ می‌دهد که در هفته‌های گذشته وب‌سایت چند سازمان دولتی ایران نیز از جمله مرکز آمار، سازمان ثبت اسناد کشور، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دانشگاه‌ها هک شده است.

در همین زمینه «مرکز بررسی جرایم سایبری» وابسته به سپاه پاسداران روز شنبه، ۲۹ خرداد، از دستگیری هکر این وب‌سایت‌ها خبر داد.

سال ۹۲ نیز اطلاعات سه میلیون کارت بانکی در ایران روی یک وبلاگ منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG