لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

مریم رجوی خواستار پایان «محاصره» اردوگاه مجاهدین خلق شد


نمایی از اردوگاه لیبرتی
نمایی از اردوگاه لیبرتی
مریم رجوی، از مسئولان ارشد سازمان مجاهدین خلق ایران، روز جمعه، ۲۳ اسفندماه، خواستار کمک جامعه بین‌الملل به رفع «محاصره» اردوگاه اعضای این گروه در نزدیکی شهر بغداد شد.

خانم رجوی همچنین بار دیگر خواست که درباره مرگ عده‌ای از اعضای این گروه به دنبال حمله به محل سکونت‌شان «تحقیقات مستقل» انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رجوی که روز جمعه در حاشیه شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس سخن می‌گفت «رفع حصر غذایی و دارویی اردوگاه لیبرتی» را خواستار شده است.

مریم رجوی که ریاست شورای ملی مقاومت ایران در فرانسه را نیز بر عهده دارد در همین زمینه از آمریکا و سازمان ملل خواست که به نفع رفع فوری محاصره این اردوگاه مداخله کنند.

به گفته این مقام ارشد در سازمان مجاهدین خلق ایران، نیروهای امنیتی عراق که حفاظت از اردوگاه لیبرتی را بر عهده دارند مانع رفتن بیماران به بیمارستان می‌شوند.

او در ادامه خواستار آن شد که شورای امنیت سازمان ملل با بررسی وضعیت این اردوگاه «مانع بروز یک فاجعه انسانی دیگر شود».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که از زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق در پایان سال ۲۰۱۱ تاکنون ده‌ها تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در حملات متعدد به اردوگاه خود جان خود را از دست داده‌اند.

اردوگاه لیبرتی یا حریه در نزدیکی شهر بغداد در حال حاضر محل سکونت حدود ۳۸۰۰ نفر از اعضای مجاهدین خلق است که سال گذشته از اردوگاه اشرف به این محل انتقال یافتند تا به‌تدریج به کشوری ثالث، کشوری جز ایران و عراق، انتقال یابند.

از زمان فراخوان سازمان ملل خطاب به کشورهای به‌ویژه اروپایی برای اسکان اعضای سازمان مجاهدین خلق تنها آلبانی و آلمان به پیشنهاد این سازمان نظر مثبت نشان داده‌اند.

همچنین آلبانی که پذیرفته است۲۱۰ عضو سازمان مجاهدین را اسکان دهد تاکنون شاهد انتقال بیش از ۴۰ تن از آنها بوده است.

سازمان مجاهدین خلق حدود سه دهه پیش در جریان جنگ ایران و عراق به حمایت از صدام حسین برخاست و در اردوگاه اشرف در استان دیاله، در نزدیکی بغداد، مستقر شد. اشرف در اوایل پاییز سال جاری پس از سال‌ها کاملا خالی از سکنه اعلام شد.
XS
SM
MD
LG