لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

رئیس پلیس از دستگیری «یک تیم تروریستی» در اطراف تهران خبر داد


در ادامه گزارش‌های نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از دستگیری اعضای گروه حکومت اسلامی، داعش، فرمانده نیروی انتظامی بدون اشاره به جزئیات خبر داد که روز شنبه اعضای «یک تیم تروریستی» در اطراف تهران دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین اشتری، رئیس پلیس، گفت که «همکاری خوب مردم» با نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های امنیتی «در شناسایی و معرفی تروریست‌ها موثر بوده است».

آقای اشتری جزئیاتی درباره دستگیری اعضای این گروه، به گفته او، «تروریستی» ارائه نکرد.

شامگاه روز جمعه نیز نیروی انتظامی از دستگیری «یکی از عناصر مرتبط» با گروه داعش در کرج خبر داده بود.

در همین حال احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز، روز شنبه خبر داد که هفت نفر از «عوامل پشتیبان» عاملان حملات روز چهارشنبه به مجلس و آرامگاه آیت الله خمینی در شهرستان فردیس در این استان دستگیر شده‌اند.

مقامات وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی ایران در دو روز گذشته در چند گزارش از دستگیری ده‌ها نفر از اعضای گروه حکومت اسلامی یا افراد «مظنون» به همکاری با آنان خبر داده‌اند.

در همین حال وزارت اطلاعات ایران روز جمعه، ۱۹ خرداد، خبر داده بود که «۴۱ نفر از اعضای گروه داعش» را دستگیر کرده و از آنها اسناد و مدارک و تجهیزات به دست آورده است.

حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران، نیز از دستگیری پنج فرد «مظنون» به ارتباط با حمله به آرامگاه آیت‌الله خمینی در تهران خبر داده است.

حمید بهمنیاری، سرکلانتر جنوب غرب تهران، نیز اعلام کرده که یک زن که مسلح نبوده اما «در حاشیه اتفاقات» حمله به آرامگاه آیت الله خمینی «حضور داشت و به نظر می‌رسید در ارتباط با تروریست‌ها باشد» دستگیر شده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز روز شنبه از دستگیری هفت فرد «مظنون» به همکاری با گروه حکومت اسلامی خبر داد و در عین حال گفت که وابستگی این افراد به این گروه «تا این لحظه مشخص نیست».

علی‌ القاصی‌مهر اعلام کرد که از این افراد «اقلام مختلف ممنوعه» کشف شده و تحقیقات در این باره ادامه دارد.

رئیس کل دادگستری استان فارس روز یک‌شنبه، ششم فروردین، از صدور کیفرخواست برای پرونده ۱۴ تبعه خارجی و دو ایرانی خبر داده بود که به گفته او عضو یک گروه «تروریستی تکفیری» بوده و سال گذشته دستگیر شده بودند.

همین مقام محلی در استان فارس در آبان‌ماه ۹۵ نیز از کشف «عملیات انتحاری تکفیری‌ها» در جنوب این استان خبر داده بود.

پیشتر رضا سیف‌اللهی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اعلام کرده بود که عاملان حملات تهران «ایرانی» بودند.

با این حال نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان و شورای امنیت خواستار توجه به واقعه «تروریستی» در تهران و «انگیزه‌ها و تبانی‌های» عاملان این حملات شده و تلویحا عربستان سعودی را به نقش داشتن در این حملات متهم کرد.

رهبر جمهوری اسلامی نیز در پیام تسلیت خود در این باره تاکید کرده که «نتیجه‌ قطعی» این حملات «چیزی جز افزایش نفرت از دولت‌های آمریکا و عوامل آنان در منطقه همچون سعودی نیست».

این موضع‌گیری مقامات جمهوری اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که در ویدئوی منسوب به عاملان حملات تهران، یکی از این افراد تهدید می کند که بعد از ایران نوبت «آل سعود» (عربستان سعودی) است.

در همین زمینه محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز شنبه گفت که حملات روز چهارشنبه هفته گذشته «با اهداف سیاسی و تضعیف نظام» انجام شده است.

وی اضافه کرد: «با توجه به دشمنان مشترک ایران و عراق و سوریه، امنیت ایران با امنیت منطقه گره خورده و طبیعی است که جنگ اصلی و جبهه اصلی آنجا است که بعضا تبعات آن به ایران هم می رسد.»

مقامات جمهوری اسلامی پیش از حملات روز چهارشنبه هفته گذشته نیز بارها تاکید کرده اند که اگر نیروهای ایرانی در سوریه و عراق حضور نداشته باشند، مجبور خواهند شد در شهرهای ایران با گروه‌های به گفته آنان «تکفیری» بجنگند.

XS
SM
MD
LG