لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

کشف «دپوی سلاح» گروه جیش‌العدل در جنوب سیستان و بلوچستان


فرمانده نیروی انتظامی در استان سیستان و بلوچستان از کشف «دپوی سلاح‌های» گروه جیش‌العدل در جنوب این استان خبر داد. محل این انبار اسلحه بیرون از شهرستان سراوان اعلام شد.

به گزارش روز شنبه، ۱۷ تیرماه، در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا٬ حسین رحیمی، فرمانده این نیرو، در جمع خبرنگاران گفت که روز جمعه ماموران نیروی انتظامی استان یکی از محل‌های دپوی سلاح‌های این گروه را در ارتفاعات ۱۸۰۰ متری منطقه «کوه سفید» شهرستان سراوان کشف کردند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

آن‌ طور که آقای رحیمی اعلام کرد٬ در این عملیات که «پیچیده» توصیف شده «۳۵ قبضه سلاح و یک توپ ضدهوایی ۴.۵ میلی‌متری با برد هفت کیلومتر» کشف شده است.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود علاوه بر این٬ محموله کشف شده شامل «ده‌ها فشنگ و دو قبضه سلاح سنگین اس‌پی‌جی ۹ و مقادیر زیادی مهمات است».

وی همچنین اضافه کرد که «سلاح‌های کشف شده قرار بود علیه مردم» استان سیستان و بلوچستان استفاده شود.

فرمانده انتظامی این استان توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران طی سال‌های اخیر بار‌ها محل رویارویی نیروهای نظامی و انتظامی با گروه‌های مسلحی بوده که مقام‌های ایرانی از آنها به عنوان «تروریست»، «قاچاقچی» و «اشرار» نام می‌برند.

در این میان، گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران در استان سیستان و بلوچستان که به گفته تهران، در خاک پاکستان مستقر هستند٬ خود را «مدافع حقوق» سنی‌مذهب‌ها می‌خوانند.

مقام‌های ایران سال‌هاست که به حضور این گروه‌ها در پاکستان معترضند و از اسلام‌آباد خواسته‌اند مانع فعالیت آنها شود.

گروه جیش العدل که تاکنون بارها با مربانان جمهوری اسلامی در این استان درگیر شده٬ تعدادی از آنها را گروگان گرفته یا به قتل رسانده نیز خود را مدافع «اهل سنت» در استان سیستان و بلوچستان می‌داند.

این در حالی است که مقام‌های ایران این گروه را «تروریستی» و وابسته به کشورهای خارجی می‌دانند.

در هفته‌های اخیر و به دنبال حمله پنج عضو گروه داعش به آرامگاه روح‌الله خمینی و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی در تهران٬ نیروهای امنیتی و انتظامی از بازداشت ده‌ها نفر و کشف مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات از آنها خبر داده‌اند.

بر اساس اعلام برخی مقام‌های مسئول٬ بخش عمد‌ه‌ای از قتل‌ها و سرقت‌های مسلحانه در بعضی شهر‌های ایران با اسلحه غیرمجاز صورت می‌گیرد.

استفاده از سلاح گرم در ایران در حالی به شکل‌گیری یک‌سوم قتل‌ها در جامعه منجر شده که بر پایه قوانین کیفری و مدنی، حمل غیرمجاز اسلحه گرم و سرد در کشور جرم است و مجازات‌های سنگینی در پی دارد.

بر اساس ماده ۶۶۴ قانون مجازات اسلامی، «هر کس عالما و عامدا برای ارتکاب جرمی اقدام به ساخت کلید یا تغییر آن نماید یا هر نوع وسیله‌ای برای ارتکاب جرم بسازد، یا تهیه کند به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

XS
SM
MD
LG