لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

واکنش فرمانده پلیس به «فراخوان» تجمع اعتراض به قیمت بنزین


در پی تشکیل صف‌های «طولانی» برای استفاده از بنزین ۷۰۰ تومانی، فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به «فراخوان منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی» برای تجمع مردم در اعتراض به تک‌نرخی شدن بنزین روز چهارشنبه گفت که تاکنون گزارشی درباره این تجمع «حاصل» نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین اشتری، فرمانده پلیس، روز چهارشنبه، ششم خرداد، گفت: «مردم هوشیار‌تر از آن هستند که با یک فراخوان فریب بخورند و البته مسئولان نیز به دنبال حل دغدغه‌های مردمی هستند.»

بر اساس تصمیم دولت ایران از روز سه‌شنبه گذشته هر لیتر بنزین معمولی با نرخ هزار تومان و هر لیتر بنزین سوپر با نرخ ۱۲۰۰ تومان در کشور عرضه می‌شود.

این تصمیم دولت ایران تاکنون واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشته است، از جمله وب‌سایت «دانا» در چند گزارش از واکنش‌ها به تک‌نرخی شدن بنزین، از تجمع «تاکسی‌داران» زنجان در مقابل فرمانداری این شهر در روز چهارشنبه خبر داده است.

به گفته این وب‌سایت، همچنین در شامگاه سه‌شنبه «در اکثر شهرها» صف‌های «طولانی» برای استفاده از آخرین بنزین سهمیه‌ای ۷۰۰ تومانی تشکیل شده بود.

خبرگزاری خبرآن‌لاین نیز با انتشار تصاویری اعلام کرد که در پی لغو سهمیه تاکسی، وانت‌بار و خودروهای عمومی شامگاه سه‌شنبه «صف‌های طولانی» در پمپ‌های بنزین تشکیل شده است.

در همین حال گزارش‌هایی از فراخوان اعتراض به تک‌نرخی شدن بنزین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در رسانه‌های رسمی ایران بازتابی نداشته است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، نیز در گزارشی با اشاره به «نارضایتی مردم از اعلام ناگهانی بهای بنزین» نوشت که «کلید گرانی در کشور با افزایش ۴۰ درصدی قیمت بنزین استارت زده شد».

این در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تاثیر افزایش قیمت بنزین بر دیگر کالاها و خدمات در کشور را «ناچیز» دانسته و گفت که این افزایش قیمت در «بدبینانه‌‌ترین» حالت می‌تواند نرخ تورم را«بین یک تا دو درصد» تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای نوبخت همچنین در واکنش به انتقادها از عدم اطلاع‌رسانی درباره تک‌نرخی شدن قیمت بنزین گفت: «باید چه زمانی اطلاع‌رسانی می‌کردیم؟ مثلا از یک ماه قبل می‌گفتیم؟ آن گاه عده‌ای شروع می‌کردند به تخریب و فشار که نتیجه‌ای جز التهاب در کشور نداشت.»

واریز نشدن سهمیه بنزین خردادماه در کارت‌های سوخت بدون اطلاع‌رسانی قبلی و اعلام ناگهانی تک‌نرخی شدن قیمت بنزین واکنش‌های اعتراضی زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌ها به دنبال داشته است.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور از ۱۲۰ میلیارد دلار در سال‌های گذشته به ۲۴ میلیارد دلار افزود: «با این محدودیت منابع مالی، راهی جز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که در قانون نیز تکلیف شده، باقی نمانده است.»

به گفته آقای نوبخت، دولت برای پرداخت بودجه قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری داشته است.

به گزارش شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی، سخنگوی دولت همچنین خبر داد بحث افزایش قیمت بنزین به ۱۲۰۰ یا ۱۵۰۰ تومان در دولت مطرح بوده، اما حسن روحانی، رئیس جمهور، این افزایش قیمت را نپذیرفته و «پس از طرح دیدگاه کار‌شناسان اقتصادی»، دولت «قانع» شده است که بنزین سهمیه‌ای حذف شود.

مقامات دولت حسن روحانی بار‌ها بر کسری بودجه برای پرداخت یارانه‌های نقدی تاکید کرده‌اند، اما با این حال پرداخت این یارانه‌ها همچنان در کشور ادامه دارد.

از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، در اردیبهشت‌ماه از کسری ۱۷ هزار میلیارد تومانی بودجه هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG