لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

حمایت از اعتصاب غذای شیرزاد؛ شرط خانواده شریعتی برای پایان اعتصاب علی شریعتی


سعید شیرزاد
سعید شیرزاد

چندین زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ۱۵ دی‌ماه، منتشر شد از اعتصاب غذای سعید شیرزاد حمایت کرده و خواسته‌های او را «صنفی، مشروع و قانونی» توصیف کردند.

در همین حال خانواده علی شریعتی، از دیگر زندانیان اعتصابی، نیز اعلام کردند که در صورت موافقت با تقاضای «مرخصی استعلاجی تا زمان رسیدگی مجدد و دادرسی عادلانه از طریق مجاریِ قانونیی» این زندانی سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان خواهد داد.

به گزارش وب‌سایت خبری زیتون، ۱۴ زندانی در زندان رجایی‌شهر ضمن حمایت از اعتصاب غذای سعید شیرزاد تاکید کردند که زندانیان در شش سال گذشته «مطالبات صنفی خود را طی مکاتبات و مذاکرات متعدد و فراوان» با «مدیریت زندان، سازمان زندان‌ها و دادستانی تهران» در میان نهاده‌اند، اما این خواسته‌ها «بی‌پاسخ» مانده است.

این زندانیان در نامه خود به بخشی از مطالبات‌شان از جمله «استانداردسازی محل اسکان زندانیان، دسترسی ایشان به تلفن، تسهیل شرایط ادامه تحصیل، فراهم آمدن امکانات فرهنگی و بهبود شرایط پزشکی» اشاره کرده‌اند.

شاهین اقدامی، فرید آزموده، بهزاد ترحمی، سعید پورحیدر، خالد حردانی، لطیف حسینی، واحد خلوصی، وحید تیزفهم، پیام مرکزی، سعید ماسوری، سعید رضایی، کیوان رحیمیان، جابر عابدینی و ابراهیم فیروزی امضاکنندگان این نامه هستند.

سعید شیرزاد، فعال مدنی، از روز ۱۷ آذر در اعتراض به «مرگ خاموش زندانیان» و با اشاره به موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان، با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذا کرده است.

این زندانی سیاسی خواستار «حق استفاده از تلفن برای زندانیان سیاسی مانند سایر زندانیان، پیگیری فوری وضعیت زندانیان بیمار، جدا کردن دستگاه‌های سرطان‌زا و پارازیت‌انداز که برای اخلال در آنتن‌دهی موبایل استفاده می‌شود و جدا کردن قفسه‌های فولادی پشت پنجره‌های سلول‌ها که مانع تهویه صحیح می‌شود» شده است.

وی پیش از این در پاسخ به درخواست‌ها برای پایان اعتصاب غذای خود اعلام کرده بود که اعتصاب غذا را تا ۳۰ روز ادامه خواهد داد و پس از آن، بسته به شنیده ‌شدن «صدای بی‌صدایان»، آن را قطع یا تبدیل به اعتصاب غذای خشک خواهد کرد.

سعید شیرزاد، عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، روز ۱۸ خرداد ۹۳ بازداشت شد و شهریور ۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان محکوم شد.

موجی از اعتصاب غذا توسط زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران در اعتراض به احکام صادرشده علیه آنها اخیرا بازتابی گسترده در شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان داشته ‌است.

پیش از این واکنش کاربران در شبکه توئیتر به اعتصاب غذای آرش صادقی باعث شد که در نهایت همسر آقای صادقی آزاد شده و قرار شد که خود او نیز به بیمارستان منتقل شود.

روز چهارشنبه نیز هشتگ درخواست آزادی برای علی شریعتی (#sosAli) در توئیتر ترند جهانی شد.

علی شریعتی به دلیل شرکت در تجمعی در مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شد و پس از بازداشت در روز دهم آبان اعلام کرد که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

در همین حال خانواده علی شریعتی با اشاره به درخواست‌ها برای پایان اعتصاب غذای این زندانی اعلام کردند که تقاضای آنان مرخصی استعلاجی آقای شریعتی «تا زمان رسیدگی مجدد و دادرسی عادلانه از طریق مجاریِ قانونیِ پیش‌بینی شده» است.

به گزارش وب‌سایت کلمه، خانواده آقای شریعتی اعلام کردند که اگر با این تقاضا موافقت شود، او به اعتصاب غذای خود پایان خواهد داد.

در هفته‌های گذشته نیز گزارش‌هایی از آغاز اعتصاب غذا توسط تعدادی از زندانیان دیگر از جمله نزار زکا، حسن رستگاری مجد، محمدرضا نکونام و مهدی کوخیان منتشر شد.

بر اساس گزارش‌ها، حسن رستگاری مقدم به اعتصاب غذای خود پایان داده، اما گزارشی درباره وضعیت دیگر زندانیان سیاسی منتشر نشده است.

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند و تعدادی از آنان از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG