لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

منع تبلیغ برای نامزدهای انتخابات در بخشنامه ویژه رئيس سازمان زندان‌ها


رئیس سازمان زندان‌های ایران از مدیران زندان‌های سراسر کشور خواست در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری٬ در مورد «نظم و امنیت مضاعف» زندان‌ها «حداکثر مراقبت» را انجام داده و مانع «تبلیغ له یا علیه اشخاص شوند».

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، در خبرگزاری صداوسیما٬ اصغر جهانگیر این درخواست‌ها را در بخشنامه ویژه‌ای خطاب به مدیران زندان‌های سراسر ایران به مناسبت برگزاری همزمان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا صادر کرد.

در این بخشنامه آمده است که «هرگونه اقدام و تبلیغ بر له یا علیه کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در زندان‌ها ممنوع است.»

آقای جهانگیر از مدیران زیرمجموعه خود خواست تا «از روز جاری تا پایان انتخابات و اعلام نتایج، حداکثر مراقبت و هوشیاری را در خصوص نظارت دقیق بر نحوه اخذ آرای زندانیان و جلوگیری از هرگونه اقدام و تبلیغ بر له یا علیه اشخاص نموده و در جهت برقراری و کنترل نظم و امنیت مضاعف زندان‌ها و موسسات کیفری نهایت اهتمام خود را مبذول کنید.»

وی همچنین خروج مدیران کل زندان‌های سراسر کشور از استان محل خدمت خود در این مدت زمانی را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس این گزارش٬ معاونت امنیتی و انتظامی سازمان زندان‌ها مسئول نظارت بر اجرای دقیق این بخشنامه است.

همزمان با برگزاری انتخابات٬ صندوق‌های اخذ رای برای زندانیان در زندان‌ها هم مستقر می‌شود.

اما یکی از چالش‌های رای دادن در زندان‌ها٬ در دسترس نبودن شناسنامه برخی از زندانیان است که آقای جهانگیر در اظهارات خود به این موضوع اشاره‌ای نکرده است.

از آنجا که رای دادن بدون شناسنامه در ایران غیرقانونی است٬ در صورت موافقت و هماهنگی وزارت كشور و شورای نگهبان، با تائيد فرمانده‌ پادگان يا زندان، سربازها و زندانيان فاقد شناسنامه نیز می‌توانند در انتخابات شركت كنند.

مرتضی بختياری، رئيس پیشین سازمان زندان‌های كشور در سال ۸۲ این خبر را اعلام کرده بود.

وی با اشاره به بی‌سابقه بودن حضور نامزدها در داخل زندا‌ن‌ها افزوده بود که «یک نسخه از زندگينامه‌ كانديداها در اختيار زندانيان قرار می‌گيرد تا در انتخابات با بصيرت اقدام كنند.»

آن‌ طور که آقای بختیاری گفته بود: «دخالت زندانبان و روسای زندان‌ها به نفع كانديدای خاص در داخل زندان ممنوع است.»

XS
SM
MD
LG