لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

ابراز نگرانی از وضعیت آتنا دائمی پس از ۳۸ روز اعتصاب غذا


براساس گزارش‌ها، اعتصاب غذای آتنا دائمی وارد سی و هشتمین روز خود شده و برخی از نهادهای حقوق بشری و ۱۸ زندانی زن سیاسی از وضعیت او ابراز نگرانی کرده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت، در حساب کاربری توئیتر خود، از وضعیت این زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرد و از «ضعف جسمی و مشکلات جدی کیسه صفراو کبد» او خبر داد.

مادر آتنا دائمی، نیز در حساب کاربری توئیتر خود نوشته که دخترش در اثر اعتصاب غذای طولانی «خون بالاآورده و مکرر دچار حالت تهوع می‌شود».

۱۸ زندانی زن سیاسی در زندان اوین نیز در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، از او خواسته‌اند تا به وضعیت فاطمه (آتنا) دائمی که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد، رسیدگی کند.

عفو بین‌الملل، نیز هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای، نسبت به وضعیت سلامت این فعال مدنی زندانی در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

آتنا دائمی از روز ۱۹ فروردین‌ماه در اعتراض به صدور حکمی جدید برای خود و دو خواهرش دست به اعتصاب غذا زده است.

آتنا دائمی و دو خواهرش به سه ماه حبس محکوم شده‌اند و این حکم درباره دو خواهر این زندانی سیاسی، یک سال تعلیق شده است.

اتهام این زندانی سیاسی و دو خواهرش «توهین» به مأموران در زمان بازداشت خانم دائمی اعلام شده است.

خانم دائمی در در نامه‌ای سرگشاده که ۱۱ آذر ۱۳۹۵ منتشر شد درباره نحوه بازداشت خود گفته بود که از مأموران خواسته است حکم بازداشت را نشان دهند و آنها بدون ارائه هیچ حکمی با حمله به خانه او و خواهرش را کتک زده‌اند.

آتنا دائمی پیش از این حکم جدید نیز در دادگاهی به ریاست قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به اتهام «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه کشور»، «توهین به مقدسات و رهبری» و «اختفای ادله جرم» به هفت سال زندان محکوم شده بود.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌گویند علت محکومیت او «انتشار پست‌هایی در فیس‌بوک در انتقاد از اعدام‌ها، دیوارنگاری در نقد اعدام، حضور در آرامگاه کشته‌شدگان انتخابات سال ۱۳۸۸ و اطلاع‌رسانی درباره زندانیان سیاسی» است.

همزمان به گفته خانواده هنگامه شهیدی، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار زندانی، شرایط جسمی او با ادامه اعتصاب غذایش خطرناک شده است.

اسماعیل عبدی،عضو کانون صنفی معلمان ایران،نیز از روز ۱۰ اردیبهشت در اعتراض به صدور احکام سنگین قوه قضاییه علیه فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران دست به اعتصاب غذا زده است.

روز سه‌شنبه همچنین ملیحه حسینی، همسر احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، در اینستاگرام خود از نامناسب بودن وضعیت جسمانی همسرش و جلوگیری ماموران زندان از اعزام او به بیمارستان خبر داد.

شماری از شخصیت‌ها و نهادهای حقوق‌بشری نگرانی خود را از وضعیت سلامت زندانیان اعتصابی اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG