لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

تاکید رئیسی بر «پیگیری تخلفات آشکار» در برگزاری انتخابات


ابراهیم رئیسی روز شنبه در بیانیه‌ای بدون تبریک گفتن به حسن روحانی، پیروز انتخابات، ضمن تاکید بر «پیگیری تخلفات آشکار» در برگزاری انتخابات، رای خود را «سرمایه‌ای مهم و پشتوانه عظیم» دانست که «به هیچ وجه نمی‌توان آن را در عرصه سیاسی و تصمیم‌گیری کلان کشور نادیده گرفت».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، در بیانیه خود اعلام کرد که «رأی قریب به ۱۶ میلیون ایرانیِ خواهان تغییر، سرمایه‌ای مهم و پشتوانه عظیم است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را در عرصه سیاسی و تصمیم‌گیری کلان کشور نادیده گرفت».

وی اضافه کرد: «این‌جانب با اتکا به همین پشتوانه مردمی، همه ظرفیت ها را برای پیگیری مطالبات مردم در مبارزه بافساد و تبعیض و تحکیم ارزش های انقلاب اسلامی به کار خواهم بست و هر اراده و تلاشی در دولت آینده با این جهت‌گیری را مورد حمایت قرار خواهم داد و همواره زبان گویای محرومان خواهم بود.»

ابراهیم رئیسی با ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار رای ۳۸ و نیم درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری را به خود اختصاص داد و از حسن روحانی با اختلاف قابل توجه بازماند.

وی در ایام انتخابات وعده‌هایی چون ایجاد شش میلیون شغل و افزایش سه برابری یارانه ها را مطرح کرده بود که علاوه بر مقامات دولت حسن روحانی، علی لاریجانی، رئیس مجلس، احمد توکلی از چهره‌های اصولگرا و تعدادی از اقتصاددانان آنها را غیر قابل اجرا دانستند.

آقای رئیسی همچنین دولت حسن روحانی را متهم کرده بود که با سیاست‌های خود باعث افزایش فاصله طبقاتی در ایران شده است.

وی همچنین خود را سخنگوی افراد فقیر معرفی و در برنامه هایش بر مبارزه با فساد تاکید می‌کرد.

ساعاتی پیش از انتشار بیانیه آقای رئیسی، حسن روحانی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری، گفته بود که شرکت‌کنندگان در انتخابات ۲۹ اردیبهشت با رای خود «به کسانی که می‌خواستند کشور را به گذشته بازگردانند نه گفتند».

در مقابل، آقای رئیسی در بیانیه خود همچنین «دستاورد مهم» انتخابات ۲۹ اردیبهشت را «سیاست‌ورزی اخلاق‌مدار، تکلیف‌محوری و طرح گفتمان توجه به محرومان و مبارزه با فساد و تبعیض» دانست.

وی تاکید کرد که «گفتمان» او در انتخابات «فراتر از جناح‌بندی‌های رایج سیاسی، به مطالبه عمومی مردم تبدیل شد و به تدریج مورد اذعان و تعهد دیگر نامزدهای انتخاباتی نیز قرار گرفت».

سخنان آقای رئیسی در حالی بیان شده است که در جریان سه مناظره شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخی از نامزد‌ها به صراحت یکدیگر را به «فساد» و «دروغ‌گویی» متهم کردند.

از جمله ابراهیم رئیسی خود حسن روحانی را به حمایت از نزدیکان خود متهم کرد که به گفته آقای رئیسی به «فساد اقتصادی» متهم شده است.

در مقابل حسن روحانی آقای رئیسی را متهم کرد که از امکانات آستان قدس رضوی و دیگر نهادهای زیر نظر جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران در انتخابات استفاده کرده است.

آقای رئیسی در بیانیه روز شنبه خود همچنین نوشت که «برخی بداخلاقی های انتخاباتی وتخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ» این انتخابات بود که «آن را از مسیر قانون» پیگیری خواهد کرد.

طرفداران آقای رئیسی روز جمعه وزارت کشور را متهم کردند که با برخی اقدامات از جمله ارسال نکردن تعرفه به صندوق‌هایی که امکان رای آوردن این نامزد انتخابات در آن بیشتر بود قصد تاثیرگذاری بر انتخابات را داشته است.

مقامات وزارت کشور اما اعلام کردند که به حوزه‌هایی که کمبود تعرفه داشتند تعرفه لازم ارسال شده است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG