لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

انتقادهای بی‌سابقه روحانی از نهادهای زیر نظر رهبری در اجتماع مشهد


حسن روحانی در سخنرانی انتخاباتی خود در مشهد انتقادهای بی‌سابقه‌ای را از سپاه پاسداران، صدا و سیما، قوه قضائیه و آستان قدس رضوی، چهار نهاد زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرد.

او همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت که افرادی در جریان مذاکرات اتمی «با تلفن ناشناس» با محمدجواد ظریف و عباس عراقچی، اعضای تیم مذاکره اتمی ایران، تماس گرفته و آنان را «تحت فشار» گذاشته‌اند.

آقای روحانی عصر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت، در آخرین روز از تبلیغات انتخاباتی، با اشاره به موضوع محدودیت در اجرای برنامه‌های هنری در مشهد گفت که کشور «یک رهبر، یک دولت و یک قانون اساسی دارد و ما در هر استان یک رهبر نمی‌خواهیم».

او اضافه کرد: «شما با مردم و جوان‌ها مشکل داشتید. چرا با فردوسی مشکل دارید؟ چرا اشعار فردوسی را پاک کردید؟ شما به مردم گفتید اگر هنر می‌خواهید از مشهد بروید بیرون. حال می‌خواهید ایران را بگیرید و به مردم بگویید از ایران بروید بیرون؟»

حسن روحانی همچنین در واکنش به شعارهای حاضران علیه احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، گفت: «می‌خواهم خواهش کنم راجع به فرد خاصی و راجع به امام جمعه محترم چیزی نگویید. شما می‌دانید که ما با مخالفان هم می‌خواهیم زندگی کنیم. اقلیت هم باید سر جای خودش محترم باشد ما فقط خواهش می‌کنیم اقلیت جای اکثریت ننشیند».

در سال‌های گذشته لغو تعدادی از کنسرت‌ها و در نهایت ممنوع شدن برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی به دلیل مخالفت احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی، خبر ساز شده است. این چهره محافظه‌کار مشهد از جمله گفته بود که کسانی که کنسرت می‌خواهند از مشهد بیرون بروند.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که با سپاه پاسداران و نیروهای بسیج هیچ مشکلی ندارد اما از آنها می‌خواهد که وصیتنامه آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، مبنی بر وارد نشدن به احزاب و «بازی‌های سیاسی» را رعایت کنند.

او تأکید کرد که قوه قضائیه نیز باید در چارچوب قانون اساسی عمل کند.

آقای روحانی همچنین گفت که تلویزیون و رادیوی ایران نیز باید طبق قانون اساسی عمل کند و زیر نظر سه قوه باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری صبح چهارشنبه در سخنرانی خود در اردبیل از هواداران خود خواست، رأی دهند «تا صدا و سیما را از دست یک باند خلاص کنند».

حسن روحانی در سومین مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری نیز تلویحاً سپاه پاسداران را متهم کرده بود که افراد را برای شرکت در تجمع‌های ابراهیم رئیسی سازماندهی می‌کنند.

او صبح روز چهارشنبه نیز در اردبیل گفت: «فقط بلدید اتوبوس بگیرید، بعداً من حساب می‌کنم با شما، دولت دوازدهم شما را پای میز حساب خواهد آورد».

آقای روحانی در این سخنرانی همچنین ابراهیم رئیسی را متهم کرد که با «توزیع آرد و نبات» از بودجه آستان قدس رضوی قصد جلب رأی مردم را دارد و برنامه‌های سخنرانی او نیز با انتقال افراد از طریق اتوبوس برگزار می‌شود.

در مقابل ابراهیم رئیسی این سخنان را «توهین» به هواداران خود خوانده و گفته که رقیبش «اجتماعات عظیم سراسر کشور را ندیده می‌گیرد».

علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، نیز اخیراً تأکید کرده که این نهاد در انتخابات دخالت نخواهد کرد.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پاره کردن عکس‌هایش در تعدادی از استان‌های ایران گفت: «چاقوکش‌هایی که گذاشتید عکس‌ها را پاره کنند اما چرا نرخ را بالا بردید؟ هر ساعت پاره کردن یک میلیون تومان؟».

او تأکید کرد که این سخنانش مستند به گفته‌های افرادی است که در این رابطه «دستگیر شده و اعتراف کرده‌اند».

ادعای روحانی درباره «تحت فشار» قرار دادن ظریف با تلفن ناشناس

رئیس‌جمهور ایران همچنین بدون اشاره به جزئیات گروه رقیب خود را متهم کرد که به تیم مذاکره اتمی ایران «از پشت خنجر زدند».

او اضافه کرد:«این مردانگی بود که از طریق تلفن‌های ناشناس، شب مذاکره آقای ظریف و آقای عراقچی را تحت فشار قراردهید».

آقای روحانی به جزئیات این تماس تلفنی با تیم مذاکره هسته‌ای ایران اشاره‌ای نکرد. پیش از این هم هیچ یک از مقام‌ها و رسانه‌های ایران از این اتفاق سخن نگفته‌اند.

با وجود تأیید توافق هسته‌ای از سوی رهبر جمهوری اسلامی، او و نزدیکانش همچنان از این توافق انتقاد می‌کنند، گرچه آقای رئیسی که رقیب اصلی حسن روحانی در انتخابات روز جمعه است، گفته است که در صورت پیروزی به این توافق پایبند خواهد بود.

آقای روحانی در پاسخ به شعارهای حاضران برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز گفت: «نکته آخر را سربسته بگویم. همه آن چیزهایی که شما می‌خواهید فقط با حضور پررنگتان پای صندوق انتخابات به‌وجود خواهد آمد».

او در روزهای گذشته و در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به شعارها برای رفع حصر گفته بود که «با رأی خود به من قوت بازو بدهید». از جمله او در تبریز خطاب به هوادارانش گفت که برخی از وعده‌ها را با «۵۱ درصد رأی» نمی‌توان عملی کرد.

حسن روحانی روز چهارشنبه همچنین در مشهد نامزدهای رقیب را متهم کرد که درباره آزادی‌های سیاسی و سیاست داخلی و خارجی سخن نمی‌گوید. او در همین روز در سخنرانی خود در اردبیل نیز خطاب به رقیب خود گفت: «شما بلدید با دنیا مذاکره کنید؟ شما زبان دنیا را می‌فهمید؟ شما در فهم زبان ملت خودتان گرفتارید».

در مورد آزادی‌های سیاسی و مدنی، پیشتر شیرین عبادی حقوقدان ایرانی برنده جایزه صلح نوبل، تصریح کرده که هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران کارنامه حقوق بشری قابل قبولی ندارند.

او همچنین معتقد است که کارنامه آقای روحانی در زمینه رعایت آزادی‌های قانونی «بسیار ضعیف» است.

رفع حصر رهبران معترضان ۸۸، از جمله وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ است، که او پس از به قدرت رسیدن نتوانسته آن را عملی کند.

در عین حال منتقدان آقای روحانی، از جمله نهادهای ناظر حقوق بشری، از بهبود نیافتن وضعیت حقوق بشر و تداوم فشار و سرکوب در دانشگاه‌ها در دوران تصدی او انتقاد کرده‌اند.

۲۹ نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، بر ضرورت برگزاری «آزاد و عادلانه» انتخابات ریاست جمهوری ایران، و آزادی زندانیان سیاسی قبل از انتخابات تأکید کرده‌اند.

حسن روحانی در سخنرانی خود در اردبیل همچنین اعلام کرد که وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد که نامه امتیار فروش نفت و همچنین بخشی از پول دولت را به بابک زنجانی داده‌اند، در ستاد رقیب او یعنی ستاد ابراهیم رئیسی فعالیت می‌کنند.

او اضافه کرد: «سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون پول ایران دست آمریکا بود، آنها شعار ضد آمریکایی می‌دادند و پول ما را دست آنها نگه داشته بودند. ۱۰ ماه وقت داشتند پول را برگردانند. چرا پول ملت را برنگرداندید؟»

رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد ایران اسفند سال گذشته، دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، را متهم کرده بودند که برای انتقال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران در لوکزامبورگ شش ماه فرصت داشته، اما اقدامی نکرده است.

مقام‌های دولت حسن روحانی پیشتر نیز دولت احمدی‌نژاد را پس از حکم دیوان عالی آمریکا مبنی بر توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در این کشور و پرداخت آن به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی «مرتبط» با جمهوری اسلامی به اهمال در خروج دارایی‌های ایران متهم کرده بودند، و حسن روحانی خود در مناظره‌ها از قوه قضائیه هم به دلیل عدم پیگیری این پرونده انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG