لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

فرمانده ارشد سپاه: سپاه از هیچ فردی در انتخابات حمایت نمی‌کند


محمدحسین سپهر
محمدحسین سپهر
معاون نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز شنبه، ۳۰ دی‌ماه، ضمن اشاره به عدم دخالت این نهاد نظامی در انتخابات تاکید کرد که سپاه پاسداران «هیچ گاه» از هیچ یک از نامزدهای انتخابات در ایران «حمایت نکرده و نمی‌کند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، سردار سرتیپ محمدحسین سپهر، معاون نمایندگی ولی فقیه در سپاه، در سخن از وظایف این نهاد بر عدم دخالت در انتخابات تاکید کرده است.

آقای سپهر گفت: «سپاه هیچ گاه از هیچ فردی در انتخابات حمایت نکرده و نمی‌کند.»

او در ادامه افزوده است که نقش سپاه «در انتخابات و دیگر عرصه‌ها» فقط محدود است به «پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی».

گفته‌های این فرمانده ارشد در سپاه پاسداران درباره موضع این نیروی نظامی در قبال انتخابات در ایران در حالی است که تاکنون چندین مقام و شخصیت در کشور آن را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم کرده‌اند.

از جمله مصطفی تاجزاده، مقام سابق در وزارت کشور و زندانی سیاسی کنونی، که بلافاصله پس از انتخابات سال ۸۸ سپاه را به دخالت در آن متهم کرده بود چندی پیش تا آنجا پیش رفت که پیش‌بینی کرد «کودتای انتخاباتی دیگری در راه است».

به گفته آقای تاجزاده که در خردادماه سال جاری هم گفته بود فرماندهان سپاه «در همه عرصه‌های کشور دخالت می‌کنند»، «فعال شدن مصباح و جنتی و فرمانده سپاه ... معنایش این است که کودتای انتخاباتی دیگری در راه است».

اظهارنظر خردادماه مصطفی تاجزاده خود پاسخی بود به گفته‌های علی مطهری، نماینده منتقد مجلس، که در همین ماه در نطقی در مجلس از «دخالت سپاه» در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی انتقاد کرده بود، انتقادی که واکنش تند سپاه و مخالفان او را به دنبال داشت.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی همواره و به‌ویژه پس از انتخابات سال ۸۸ که اعلام نتیجه‌اش باعث ناآرامی فراوان در کشور و سرکوب شدید مردم شد اتهام دخالت در هر گونه انتخابات در کشور را رد کرده است.

در همین زمینه محمدحسین سپهر، معاون نمایندگی ولی فقیه در سپاه، روز شنبه وظایف این نهاد در انتخابات را از جمله «شفاف‌سازی شاخص‌ها و ملاک‌ها و تاکید بر قانون‌مداری» ذکر کرده، اما در این باره توضیح بیشتری نداده است.

با این حال کمتر از دو هفته پیش علی سعیدی، نماینده رهبر در سپاه، اشاره کرد که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

به گفته آقای سعیدی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا سپاه «تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست».
XS
SM
MD
LG