لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

روحانی خبر داد: ارائه گزارش بورسیه‌های دولت قبل، هفته آینده


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از ارائه گزارش بورسیه‌های جنجالی دولت قبل تا اوایل هفته آینده خبر داد و گفت که محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم، کار ناتمام رضا فرجی دانا، وزیر برکنار شده این وزارتخانه، را تکمیل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر، در هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان با اشاره به استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا از وزارت علوم گفت: «بعضی‌ها گفتند این وزیر دست به بورسیه‌ها نزند، اما کار ناقص وزیر دانشمند قبلی دکتر فرجی دانا توسط سرپرست محترم دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهد شد.»

وی از ارائه گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها تا اوایل هفته آینده خبر داد و افزود: «اینها هزینه‌هایی است که باید پرداخت شود و این دولت آماده است برای مبارزه با فساد، آن هم بدترین فساد، هزینه‌های لازم را پرداخت کند، چرا که نخبه‌پروری با فساد سازگار نیست.»

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم آقای روحانی گفت: «همه اینهایی که راجع به بورسیه‌ها بررسی کردیم یک جایی دیدیم که یک آقایی، یک مسئولی، یک انتصابی، نسبتی هست و کمتر آدم پیدا می‌کند که انتصاب با اخلاق و استعداد و با کار و تلاش و کوشش باشد.»

موضوع افشای بورسیه‌های «غیرقانونی» در دولت قبل از جمله دلایل استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در جلسه ۲۹ مرداد مجلس شورای اسلامی بود.

محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم ایران، روز ۵ مهرماه از بررسی پرونده ۳۷۰۰ دانشجوی بورسیه شده در دولت قبل خبر داد و گفت که بورسیه شدن ۱۶۰۰ نفر در دولت قبل «ایراداتی» دارد.

پیشتر خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داده بود که به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد، اعضای خانواده برخی از طراحان استیضاح وزیر علوم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی دولت محمود احمدی‌نژاد هستند.

جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش در مجلس ایران، نیز روز ۲۰ مهر تهدید کرده بود که اگر اسامی بورسیه‌های غیرقانونی اعلام نشود، نام ده نماینده و فرزندان مسئولان دولت قبل که از این بورسیه‌ها استفاده کرده‌اند را افشا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر حسن روحانی در ادامه سخنان خود گفت: «اگر روزی فرا برسد که نیروی امنیتی که باید نیروی آرامش جسم باشد تبدیل به نیروی ترس، دلهره و اضطراب شود، آیا دیگر تلاش برای آن جامعه برای ما ارزشمند است؟»

آقای روحانی اضافه کرد: «اگر جامعه‌ای باشد و شما نتوانید حرف حق خود را بزنید و یا با استرس بگویید آن جامعه نمی‌تواند ما را به سعادت برساند.»

محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم ایران، روز ۱۶ شهریور «آرامش گورستانی» در دانشگاه‌های ایران را به نفع کشور ندانسته و تاکید کرده بود که باید از دانشگاه تنش‌زدایی شود.

دادن مجوز فعالیت به تعدادی از تشکل‌ها و نشریات دانشجویی، بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل و اساتید اخراج شده از جمله دیگر موارد استیضاح رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم بود.

علی مطهری، نماینده تهران، روز شنبه، اول شهریور، استیضاح‌کنندگان وزیر علوم را متهم کرده بود که به دنبال بازگشت «فضای امنیتی» به دانشگاه‌ها هستند.

آقای روحانی روز سه‌شنبه همچنین گفت: «هیچ فرقی میان نخبگان همه اقوام ایرانی و همه مذاهب شیعه و سنی و زرتشتی و مسیحی وجود ندارد و ما باید زمینه را برای رشد همه نخبگان و جذب آنان و به کارگیری آنان انجام دهیم.»

شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه، ۲۶ شهریور، در نامه‌ای به حسن روحانی از «ثبت نام نشدن» تعدادی از قبول‌شدگان کنکور سال جاری و همچنین «ثبت نام نشدن» تعدادی از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها به دلیل «اعمال گزینش‌های جدید» خبر داد و از او خواست نگذارد دانشجویان مستعد ایرانی از تحصیل بازمانند.

XS
SM
MD
LG