لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

هشدار مقام نیروهای مسلح ایران به مشمولان غایب و فراری


یک مقام ارشد در ستاد کل نیروهای مسلح ایران از تشدید در دستگیری مشمولان «فراری» و اعمال محرومیت‌‌ و محدودیت‌ برای مشمولان غایب و سربازان فراری خبر داد.

موسی کمالی، جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، روز جمعه، ۲۸ خرداد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به دستگیری سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار «مشمول غایب گفت که در سال جاری نیز این دستگیری‌ها تشدید خواهد شد».

آقای کمالی اعلام کرد: «با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده روند شناسایی و دستگیری مشمولان فراری تشدید شده» و محرومیت‌ها علیه غایبان نیز «با جدیت بیشتری دنبال می‌شود».

«ممانعت از دریافت وام و تسهیلات بانکی»، «استخدام» و «اخذ گواهینامه» سه محدودیتی است که این مقام نظامی از تشدید آنها در سال جاری خبر داده است.

جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین اعلام کرد در صورتی که صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌ها دست به استخدام «مشمولان غایب» بزنند حدود پنج میلون تومان جریمه خواهند شد.

به گفته وی، این پنج میلیون تومان معادل هزینه خدمت یک سرباز است و از کسانی که اقدام به استخدام این افراد کنند اخد می‌شود و در صورت تکرار این جریمه به ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

بر اساس اعلام مقام‌های مسئول، ایران افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشمول غایب دارد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر آنها متقاضی خرید خدمت سربازی خود هستند.

جمهوری اسلامی برای کاهش این آمار در سال ۱۳۷۷ اقدام به فروش خدمت سربازی کرد که در آن زمان این طرح با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو و متوقف شد.

پس از توقف این طرح بود که آمار «مشمولان غایب» در ایران رو به فزونی گذاشت و همین مسئله باعث شد تا طرح فروش «خدمت سربازی» به روشی دیگر اجرا شود.

در طرح جدید که در قانون بودجه سال ۹۴ هم گنجانده شده٬ مشمولان غایب بیش از هشت سال، می‌توانند ‌با پرداخت «جریمه» از خدمت سربازی معاف شوند.

این جرایم برای غایبان زیر دیپلم ده میلیون تومان،دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان، دکترای غیر پزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالا‌تر ۵۰ میلیون تومان است.

پس از قانونی شدن این طرح بود که بیش از ۲۸۰ هزار نفر برای پرداخت جریمه و معافیت از خدمت سربازی ثبت‌نام کردند که تعداد قابل توجهی از آنها تاکنون نتوانسته‌اند این جریمه‌های سنگین را بپردازند.

همین مسئله باعث شده که مقام‌های مسئول طرح پرداخت «قسطی» جریمه را در دستور کار خود قرار دهند.

آقای کمالی در این زمینه از مذاکره ستاد کل نیروهای مسلح با دو بانک «قوامین» و «انصار» برای پرداخت تسهیلات به مشمولان غایب خبر داده است.

وی گفت که «جزئیات اعلامی میزان پیش پرداخت، تعداد اقساط و چگونگی و زمان ارائه کارت معافیت به این افراد» در هفته آینده تشریح خواهد شد.

XS
SM
MD
LG