لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

موافقت با پرداخت قسطی «جریمه» غیبت سربازی در ایران


موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح
موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح

موسی کمالی، جانشین مسئول اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، از موافقت این ستاد با پرداخت قسطی «جریمه» غیبت سربازی خبر داده‌است.

آقای کمالی در گفت‌وگویی که روز چهارشنبه ۱۹ اسفندماه از وی در خبرگزاری «تسنیم» منتشر شده این مطلب را بیان کرده و افزوده اجرای این طرح نیاز به «تدوین سازوکار مناسب» دارد.

دولت حسن روحانی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ پیشنهاد خرید خدمت سربازی برای مشمولان با غیبت پنج ساله را مطرح کرده که با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح مواجه شده‌است.

این ستاد اعلام کرده تنها مشمولانی که امسال دارای هشت سال غیبت بودند و در سال ۹۵ وارد سال نهم غیبت خود می‌شوند، امکان خرید خدمت را دارند.

موسی‌الرضا ثروتی٬ عضو کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه ۹۵ در این‌باره به خبرگزاری «خانه ملت» گفته که اعضای این کمیسیون با پیشنهاد دولت مخالفت کرده و نظر ستاد کل نیروهای مسلح را تصویب کرده‌اند.

ثروتی افزوده که قرار بود مبالغ جریمه‌ها نیز ۱۰ درصد افزایش یابد، اما این امر به تصویب نرسید و تنها اقساطی شدن مبلغ جریمه‌های سربازی در این کمیسیون تصویب شده‌است.

در صورت تصویب نهایی این تصمیم کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس، سال آینده خرید خدمت سربازی مشمولان با غیبت ۹ ساله قسطی خواهد شد.

مجلس ایران بهمن ماه سال گذشته در مصوبه‌ای میزان جریمه تعیین شده برای معافیت از خدمت سربازی مشمولان غایب ۸ سال و بیشتر از آن را تعیین کرده‌است.

این جریمه برای غایبان زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلمه ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانسه ۲۵ میلیون، فوق لیسانس ۳۰ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان است.

طرح خرید خدمت سربازی پیش از این در سال ۷۷ در ایران اجرا شد، اما این طرح در نهایت در سال ۷۹ و به دنبال مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح متوقف شد.

در حال حاضر ۱۰۸ کشور جهان، خدمت اجباری سربازی را از برنامه خود حذف کرده‌اند و ۱۲ کشور از جمله ایالات متحده، دوره سربازی انتخابی دارند.

براساس اعلام مقام‌های مسئول، ایران افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشمول غایب دارد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر آن‌ها متقاضی خرید خدمت سربازی خود هستند.

XS
SM
MD
LG