لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

آمار نهایی متقاضیان خرید خدمت سربازی؛ ۲۸۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند


درحالی که برخی از نمایندگان مجلس ایران تعداد افراد مشمول قانون خرید خدمت سربازی را حدود دو میلیون نفر اعلام کرده بودند، به گفته یک مقام نیروی انتظامی ۲۸۰ هزار نفر برای خرید خدمت سربازی ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ابراهیم کریمی، جانشین رئیس سازمان وظیفه نیروی انتظامی، روز جمعه ۷ فروردین، از ثبت نام ۲۸۰ هزار نفر برای خرید خدمت سربازی خبر داد و گفت که مهلت ثبت نام پایان یافته است.

به گفته آقای کریمی، استان تهران بیشترین متقاضیان و استان خراسان جنوبی کمترین متقاضیان خرید خدمت سربازی را داشته اند.

براساس قانون بودجه سال ۹۴ ایران که با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس رسیده مشمولان غایب بیش از هشت سال، می‌توانند ‌امکان پرداخت جریمه به منظور خرید سربازی و معافیت از آن را پیدا کنند.

این جرایم برای غایبان زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، ‌ دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان، دکترای غیر پزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالا‌تر ۵۰ میلیون تومان است که با پرداخت آن، این دسته افراد از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

ثبت نام ۲۸۰ هزار نفر برای خرید خدمت سربازی درحالی است که پیش از این عباسعلی منصوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال را بیش از «دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر» اعلام کرده بود.

آقای منصوری، روز جمعه پنجم دی ماه ۹۳ همچنین گفته بود که «۳۰۰ هزار» ایرانیِ تحصیل کرده در خارج از کشور به دلیل غیبت از سربازی نمی‌توانند به ایران بازگردند.

گفته‌های این نماینده مجلس در حالی بود که ابوذر ندیمی، دیگر نماینده مجلس، در همان روز تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال را بین یک و نیم تا دو میلیون نفر اعلام کرده بود.

موسی کمالی، معاون ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیز روز ۲۲ آذر۹۳ گفته بود: «یک میلیون و ۵۰۰ هزار جوان داریم که متولد ۱۳۵۵ به بعد هستند و تاکنون تکلیف نظام وظیفه آن‌ها روشن نشده است.»

طرح خرید خدمت سربازی پیش از این در سال ۷۷ در ایران اجرا شد اما این طرح در‌ ‌‌نهایت در سال ۷۹ و به دنبال مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح متوقف شد.

XS
SM
MD
LG