لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

«توافق اولیه» برای ساخت دو نیروگاه در کنار نیروگاه بوشهر


نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه، ۲۱ اسفندماه، از «توافق اولیه» بین دو کشور ایران و روسیه برای ساخت «دست‌کم» دو نیروگاه اتمی دیگر در کنار نیروگاه بوشهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی این سازمان، ایران با روسیه بر سر ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر در کنار نیروگاه بوشهر به توافق رسیده است.

به گفته آقای کمالوندی، بر اساس این توافق‌نامه که هنوز زمان امضای نهایی آن مشخص نیست، این دو نیروگاه اتمی «با ظرفیت حداقل هزار مگاوات همراه با آب‌شیرین‌کن» ساخته خواهد شد.

پیشتر در اوایل مهرماه سال جاری علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرده بود که دو کشور در حال مذاکره برای ساخت «نیروگاه‌های بعدی» هستند.

خبر توافق اولیه در مورد ساخت نیروگاه‌های بیشتر به کمک روسیه در حالی منتشر شده است که ساخت نیروگاه بوشهر در جنوب ایران ۳۷ سال پیش شروع شد و تازه در مهرماه گذشته مراسم تحویل موقت آن برگزار شد.

نيروگاه بوشهر که ساخت و راه‌اندازی آن نزديک به ۴۰ سال طول کشيد، در دو سال آينده نيز با حضور مشاوران روسی به کار خود ادامه می‌دهد و در صورتی که مشکل خاصی بروز نکند پس از اين دوره به طور کامل به ايران تحويل داده خواهد شد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه در گزارشی اشاره می‌کند که هزینه پروژه نیروگاه‌های جدید «بر اساس معامله پایاپای» تامین خواهد شد.

شاید اشاره این گزارش به گزارش‌های پیشین درباره تلاش دو کشور ایران و روسیه برای فروش نفت در برابر کالا باشد.

نزدیک به یک ماه پیش سفیر ایران در روسیه نیز اعلام کرد که این کشور می‌تواند «در ازای دریافت نفت» در ایران نیروگاه هسته‌ای بسازد.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه، ۲۰ دی‌ماه، در گزارشی اختصاصی از تلاش‌های ایران و روسیه برای دستیابی به توافقی تجاری با یکدیگر خبر داد که بر اساس آن نفت ایران در ازای دریافت کالا فروخته می‌شود.

این گزارش به نقل از منابع ایرانی و روسی مطلع از این مذاکرات منتشر شده و می‌گفت که معامله یاد شده، ارزشی برابر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در ماه خواهد داشت، اگرچه هنوز درباره جزئیات آن تصمیم نهایی گرفته نشده است.
XS
SM
MD
LG