لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

«نارضایتی اروپایی‌ها» از افزایش تجارت ایران و آمریکا در زمانه تحریم


خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه از «نارضایتی» شرکت‌های اروپایی از افزایش تجارت شرکت‌های آمریکایی با ایران در حالی خبر داد که همگان در اروپا از تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی لطمه دیده‌اند.

بلومبرگ روز چهارشنبه، ۱۴ خردادماه، گزارش داد که گرچه هنوز حجم تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران ۲۰ برابر تجارت شرکت‌های آمریکایی با این کشور است، حجم بازرگانی آمریکا و ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون «حدود ۳۵ درصد» افزایش یافته، اما تجارت اروپا و ایران در همین بازه زمانی «تا ۷۷ درصد» کاهش یافته است.

در واکنش به این نارضایتی‌ها، یک مقام رسمی دولت آمریکا به بلومبرگ گفته است که آمریکا به دنبال دادن دست بالا به شرکت‌های خودی از طریق تحریم‌های ایران نیست. وی که نخواسته نامی از وی برده شود، گفته است که در سه ماهه دوم سال جاری احتمالا حجم تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران به خاطر توافق اتمی ژنو افزایش خواهد یافت، چرا که برخی از تحریم‌ها علیه ایران لغو شده است.

برخی مقامات اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با این خبرگزاری از افزایش تجارت آمریکا با ایران در حالی که تجارت اروپا تحت تاثیر تحریم‌ها کاهش یافته و برخی بانک‌های اروپایی به اتهام نقض تحریم‌های ایران جریمه شده‌اند اظهار نارضایتی کرده و آن را ناعادلانه نامیده‌اند.

خانم ماریت خاکه، عضو هلندی کمیته روابط خارجی و تجارت بین‌المللی پارلمان اروپا که در دسامبر سال گذشته نیز سفری به ایران کرده، می‌گوید که تاثیر فرامنطقه‌ای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران بر تجارت اروپا نامطلوب بوده است.

ای‌ین کیرنز، مدیر موسسه «شبکه رهبری اروپا»، نیز به بلومبرگ گفته است که اختلاف نظرها میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر تدابیر تحریمی علیه ایران می‌تواند به هر تلاشی میان این دو متفق برای اعمال مجازات علیه دولت ولادیمیر پوتین به خاطر بحران اوکراین لطمه بزند.

در همین زمینه جک استرا، رئیس کمیته پارلمان بریتانیا در موضوع ایران، نیز ماه گذشته اعلام کرد که معیارهای دوگانه در برابر ایران می‌تواند جامعه جهانی را دچار تفرقه کند.

گزارش خبرگزاری بلومبرگ در حالی منتشر شده است که مقامات دولت فرانسه به جریمه ۱۰ میلیارد دلاری بانک «بی‌ان‌پی پاریبا» توسط آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایران و چند کشور دیگر اعتراض کرده‌اند.

در همین زمینه لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی اظهار داشت که جریمه باید منطقی و درست باشد، اما رقم جریمه‌ای که آمریکا برای بانک فرانسوی تعیین کرده «منطقی نیست».

یک شرکت اروپایی نیز گلایه کرده است که دولت آمریکا برای فروش برخی اقلام توسط شرکت‌های آمریکایی به ایران یا نقل و انتقالات بانکی مجوز صادر می‌کند، اما همین مجوزها به شرکت‌ها و بانک‌های غیرآمریکایی داده نمی‌شود.

بر اساس داده‌های اداره سرشماری و آمار آمریکا، حجم تجارت دوجانبه این کشور با ایران از ۲۳۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به ۳۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است.

در همین دوره زمانی تجارت ۳۸ میلیارد دلاری اروپا با ایران به کمی بیش از هشت میلیارد دلار سقوط کرده است.

عمده اقلام صادراتی اروپا به ایران محصولات صنعتی و کشاورزی بوده و صادرات آمریکا به ایران عمدتا محصولات پزشکی و دارو است.

توافق شش ماهه ژنو در آذرماه سال گذشته حاصل و از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ به اجرا گذاشته شد.
XS
SM
MD
LG