لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

هند بیمه ایرانی برای معاملات تجاری را به مدت سه ماه تمدید کرد


به‌رغم قطع خرید نفت از ایران توسط هند از ماه آوریل سال جاری، این کشور پوشش بیمه‌ای شرکت‌های ایرانی برای معاملات تجاری دوجانبه را به مدت سه ماه تمدید کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۸ تیرماه، در عین اعلام این خبر افزود که احتمالا پوشش معاملات تجاری تحت حمایت شرکت‌های «بیمه متقابل حمایت و غرامت کشتی کیش» و «معلم» ایران تاثیری در احیای مجدد خرید نفت هند از ایران که چندی است تقریبا قطع شده نخواهد داشت.

در همین زمینه روزنامه «تايمز هند» روز ۲۳ تيرماه گزارش داده بود که به دلیل امتناع شرکت‌های بیمه هندی از بیمه کردن پالایشگاه‌های مشتری نفت ایران، هند خرید نفت از ایران را از ماه آوریل قطع کرده است.

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران بعد از چین است.

مدت اعتبار بیمه این دو شرکت ایرانی برای پوشش معاملات تجاری ایران و هند روز ۲۸ ژوئن یعنی کمتر از یک ماه پیش به اتمام رسیده بود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که از این تاریخ تاکنون (حدود سه هفته) کشتی‌های حامل کالاهای صنعتی و مهندسی، برنج، کنجاله و دیگر اقلام به مقصد ایران در بنادر هند گیر افتاده و کشتی‌های حامل کالاهای صادراتی ایران به هند نیز در بندرعباس متوقف شده بود.

قبلا بیمه حمایت و غرامت کشتی موسوم به «پی اند آی» برای معاملات تجاری و نفتی ایران و هند توسط شرکت‌های بیمه اتحادیه اروپا ارائه می شد، اما اتحادیه اروپا از اول ژوئیه سال ۲۰۱۲ ادامه پوشش بیمه‌ای کشتی‌های حامل مواد وارداتی و صادراتی به ایران را ممنوع کرد.

بعد از اعمال تحریم‌های اروپا، ایران توسط نفتکش‌های خود عملیات حمل نفت صادراتی به هند را انجام می‌داد و بیمه این محموله‌ها هم توسط شرکت‌های بیمه داخلی ایران انجام می‌شد تا این که آمریکا در ماه مارس سال جاری شرکت‌های بیمه «کیش» و «بیمه مرکزی ایران» را به خاطر پوشش بیمه شرکت ملی نفتکش ایران تحریم کرد.

شرکت ملی نفتکش ایران خود در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد و شرکت بیمه «معلم» ایران نیز در این لیست گنجانده شده است.

رویترز می‌نویسد که شرکت‌های هندی اطمینانی به بیمه‌نامه‌های ایرانی ندارند و خواهان جلب حمایت دولت هند به عنوان پشتوانه معامله با ایران هستند.

هنوز معلوم نیست سرنوشت صادرات نفت خام ایران به هند چگونه خواهد شد، چرا که مشکل صادرات نفت ایران به هند تنها محدود به مشکل بیمه کشتی‌ها، پیدا کردن نفتکش و نقل و انتقالات مالی نیست، بلکه مشکل بیمه پالایشگاه‌های هند نیز در میان است که توسط شرکت‌های بیمه داخلی تهدید شده‌اند در صورت ادامه خرید نفت از ایران با قطع خدمات بیمه‌ای مواجه خواهند شد.

رستم قاسمی، وزير نفت ايران، ماه گذشته طی سفری به هند پيشنهاد داد که شرکت‌های بيمه ايرانی پالايشگاه‌های هندی را بيمه کنند، اما چند منبع پالايشگاهی در هند به رويترز گفتند که در حالی که شرکت‌های بيمه ايرانی خود مشمول تحريم‌های آمريکا هستند، اعتباری به خدمات آنها نيست.

آخرين گزارش‌ها حاکی است که هند طی ماه آوريل ۱۲۳ هزار بشکه و در ماه مه روزانه ۲۱۳ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت ايران را در بنادر این کشور تحویل گرفته است.
XS
SM
MD
LG