لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

ایران «آماده بیمه صادرات نفت به هند»


رستم قاسمی در سفر به هند
رستم قاسمی در سفر به هند
خبرگزاری رویترز خبر داد که وزیر نفت ایران در دیدار سه روزه خود از هند به پالایشگاه‌های این کشور پیشنهاد داده است که جمهوری اسلامی حاضر است خود مسئولیت بیمه نفت صادراتی به این کشور را بپذیرد.

این خبرگزاری از قول چند منبع آگاه صنعت نفت که نخواسته‌اند نامی از آنها بیاید روز ۷ خردادماه طی گزارشی با اشاره به افت چشمگیر صادرات نفت ایران، از تلاش جمهوری اسلامی برای قبول ریسک ارائه بیمه‌نامه به نفت صادراتی خود به هند خبر داد.

شرکت‌های بیمه هند از ماه مارس گذشته اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های غرب دیگر حاضر به ریسک ارائه بیمه‌نامه به نفتکش‌های حامل نفت خام ایران نیستند، موضوعی که باعث شد پالایشگاه‌های هندی هشدار دهند که در صورت عدم مساعدت دولت هند، مجبور به توقف کامل واردات نفت خواهند شد.

وزارت نفت هند چند ماه قبل اعلام کرد که یک دور مذاکره را با شرکت‌های بیمه و پالایشگاه‌های کشور برای حل مشکل بیمه‌نامه آغاز کرده است، مذاکراتی که تاکنون به نتیجه نرسیده و بر اساس آمارها، واردات نفت هند از این طی چند ماه گذشته به شدت کاهش یافته است.

هند طی سال گذشته مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۳، مجموعا واردات نفت از ایران را ۲۶ و نیم درصد کاهش داده و این رقم حتی در ماه آوریل به ۵۶ و نیم درصد افت کرده است.

هند در ماه آوریل مشتری روزانه ۱۲۳ هزار بشکه نفت ایران بود، در حالی که این رقم در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ حدود ۲۷۰ هزار بشکه در روز بود.

رویترز می‌نویسد که پالایشگاه‌های «مانگلور»، «هندوستان پترولیوم» و شرکت پتروشیمی «ام‌آر‌پی‌ال» در ماه آوریل به خاطر مشکل تامین بیمه مجبور به توقف واردات نفت از ایران شده‌اند.

در همین حال یک منبع آگاه بعد از دیدار رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، با ام ویرپا مویلی، همتای هندی وی، به رویترز گفته است که «ایرانی‌ها می‌گویند که می‌توانند بیمه نفت صادراتی به هند را تامین کنند».

آقای قاسمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران بدون ارائه جزئیات از دیدار روز دوشنبه خود با همکار هندی‌اش گفت که موضوع مذاکرات پیرامون بخش انرژی بود.

در همین زمینه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز ششم خردادماه گزارش داد که در این دیدار در خصوص مناسبات نفتی دو کشور و به‌ویژه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه نفت و گاز مذاکره شد.

یک منبع آگاه همچنین به رویترز گفته است که قاسمی به طرف هندی پیشنهاد عقد قرارداد «مشارکت در تولید» برای توسعه میدان گازی «فرزاد ب» را داده است، همچنین خوستار افزایش صادرات هند به ایران برای ایجاد موازنه تجارت دوجانبه شده است.

اخیرا گزارش‌هایی از تلاش ایران برای جذب سرمایه‌های هندی و مشارکت در پروژه‌های نفتی و گازی ایران با ارائه «پیشنهادات جذاب» منتشر شده بود.

از جمله خبرگزاری رویترز ۲۰ اردیبهشت‌ماه گزارش داد که جمهوری اسلامی در تلاش است تا با ارائه پیشنهادهای سودآور، مانند عقد قراردادهای «مشارکت در تولید» شرکت‌های هندی را به سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید در حوزه نفت ایران ترغیب کند.

رویترز همچنین می‌نویسد که ایران به طرف هندی پیشنهاد فروش گاز مایع را داده است.

ایران به‌رغم سال‌ها تلاش و عقد قراردادهای خارجی که همگی لغو شدند، تاکنون نتوانسته است تاسیسات تولید گاز مایع (ال‌ان‌جی) را ایجاد و راه‌اندازی کند، اما رویترز در گزارش روز سه‌شنبه خود می‌نویسد که ایران به هند پیشنهاد داده که گاز ایران در عمان به گاز مایع تبدیل شود و سپس به هند صادر شود.

وزیر نفت هند بعد از دیدار با قاسمی گفته است که هند علاقه‌مند به ادامه همکاری اقتصادی با ایران است و دو کشور به همدیگر نیازمند هستند، اما از تصمیم هند درباره پیشنهادات ایران چیزی نگفته است.
XS
SM
MD
LG