لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

تحریم‌های جدیدی علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا طرح شد


کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده روز گذشته طرح تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد که بر پایه آن شرکت‌های ایرانی، صادرات نفت و کسب درآمد از آن هدف محدودیت‌هایی باز هم بیشتر قرار می‌گیرند.

سنای آمریکا نیز در «قطع‌نامه‌ای که الزامی نیست»، از کاخ سفید می‌خواهد، اگر اسرائیل برای «دفاع از خود در مقابل سلاح‌های هسته‌ای ایران» دست به حمله به این کشور بزند، از تل‌آویو «حمایت اقتصادی، نظامی و سیاسی» بکند.

تحریم‌های جدیدی که در مجلس نمایندگان طرح شده است، بنا دارد بر «فهرست سیاه» شرکت‌های ایرانی بیافزاید، از صادرات نفت ایران بکاهد و دسترسی ایران به ارز خارجی را از آنچه هست محدودتر کند.

این طرح به رئیس‌جمهوری ایالات متحده اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها را بدون در نظر گرفتن کوچکی و بزرگی یا نوع دادوستدی که با ایران دارند، تحریم کند.

خبرگزاری فرانسه از قول اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آورده است که «اینک زمان آن است تا پاشنه آشیل (چشم اسفندیار) ایران را نشانه برویم». به گفته این نماینده مجلس آمریکا «به زبان ساده؛ بدون درآمد نفت پولی هم برای سلاح اتمی یا حزب‌الله [لبنان] وجود نخواهد داشت».

کشورهای غربی ایران را به حمایت از حزب‌الله لبنان متهم می‌کنند. این گمان عمومی وجود دارد که اسرائیل دست به انجام حملاتی در خاک سوریه زده است که برخی گزارش‌های می‌گویند علیه «محموله‌هایی که از ایران برای حزب‌الله لبنان فرستاده می‌شد» بوده است.

در عین حال کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه اتمی تهران اهداف نظامی دارند. ایران این اتهام‌ها را رد کرده است ولی از خواست شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق آنچه ظن نظامی بودنش می‌رود نیز سرباز زده است. این موضوع تحریم‌های گسترده‌ای را هم از سوی سازمان ملل و هم به شکل جداگانه‌ای از سوی آمریکا و متحدانش برای ایران همراه داشته است.

تحریم‌های جدید برای آنکه به طور کامل اجرایی شوند، پس از تصویب کامل آن در مجلس نمایندگان و سنا باید به امضای رئیس‌جمهوری آن کشور، باراک اوباما، برسند.

همزمان با تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

عصر روز گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تازه‌ای را در مورد برنامه اتمی ایران منتشر کرد و در آن از ادامه نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای ایران گفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید بنا بر این گزارش از بهمن ماه گذشته ایران شمار سانتریفیوژهای پیشرفته خود را با نصب نزدیک به ۷۰۰ دستگاه جدید -موسوم به «آی‌آر – ۲ ام»- به نزدیک به ۹۰۰ دستگاه رسانده است. در عین حال شمار سانتریفیوژهای قدیمی‌تر خود را نیز به بیش از ۱۳ هزار و پانصد رسانده که صدها دستگاه بیشتر از شمار آنها در بهمن ماه گذشته است.

با این همه این گزارش می‌گوید در تاسیسات فردو در قم دستگاه جدیدی نصب نشده و ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده ایران نیز افزایش چندانی نداشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر نگرانی خود را در مورد «جنبه‌های نظامی» برنامه اتمی ایران اعلام کرده است.

گزارش تازه آژانس اتمی محرمانه است ولی برخی رسانه‌ها به آن دست پیدا کرده‌اند.

در این گزارش مجددا به نگرانی از تاسیسات پارچین اشاره شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران در این تاسیسات دست به فعالیت‌ها و تغییرات تازه‌ای زده است؛ از جمله «بخش‌های زیادی از آن را آسفالت کرده است».

در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده است که گفت‌وگوهایی که از سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون با ایران برای تحقیقات در مورد جنبه نظامی برنامه اتمی ایران داشته «به نتیجه‌ای نرسیده‌اند».

«آسفالت در پارچین»

مؤسسه علوم و امنیت بین المللی در گزارش جدیدی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در گزارش آژانس به آن اشاره شده، می‌گوید این کشور همچنان به فعالیت‌هایش در مرکز پارچین ادامه داده و «بیشتر قسمت‌های این مقر را هموار سازی کرده و بخش قابل توجهی از این سطح را نیز آسفالت کرده است.»

گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین المللی که بر روی سایت این مؤسسله قرار گرفته در ادامه با استناد به تصاویر جدید ماهواره‌ای می‌افزاید «بر خلاف تصاویر پیشین که در آنها زمین سایت پارچین شنی و ماسه‌ای به نظر می‌رسید، جدیدترین این تصاویر چندین نوع سطح متفاوت با بافت‌ها و رنگ‌های مختلف را نشان می‌دهد.»

در بهار سال ۲۰۱۲، تنها کمی پس از درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از پارچین، گزارش‌هایی در مورد ایجاد تغییر در ساختمان‌های این مرکز و بافت کلی آن منتشر شدند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز می‌گوید که «در تصاویر ماهواره ای که از فوریه ۲۰۰۵ تا ژانویه ۲۰۱۲ در اختیار این آژانس قرار می‌گرفت، تقریباً هیچ فعالیت خاصی در سالن آزمایشی یا نزدیک آن صورت نگرفته است. اما از زمان تسلیم درخواست آژانس برای بازدید از این مکان، تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده نشان می‌دهند فعالیت‌های گسترده‌ای در پارچین آغاز شده و تغییراتی نیز تا کنون در این محل صورت گرفته است».

تاسیسات پارچین، پایگاهی نظامی‌ست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌هاست درخواست بازرسی از آن را دارد. اما ایران می‌گوید پارچین پادگانی نظامی‌ست و دلایل برای بازرسی از آن قانع‌کننده نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ممکن است ایران در تاسیسات نظامی پارچین، «دست به آزمایش چاشنی انفجاری بمب اتمی» زده باشد و همین دلیل آن است که می‌خواهد از این تاسیسات نظامی بازدید کند.
XS
SM
MD
LG