لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

گودال شهران پر شد٬ اما «انبار‌های امداد خالی است»


در حالی که گزارش‌های تازه از ایران حکایت از پر شدن گودال ۱۵ متری ناشی از انفجار «لوله گاز» در منطقه «شهران» دارد، دو نفر کماکان مفقودند و بررسی‌ها برای علت وقوع این انفجار همچنان ادامه دارد.

بامداد جمعه در تقاطع خیابان یکم «شهران» و خیابان «کوهسار» در شمال غرب تهران انفجاری مهیب رخ داد که به بروز خسارات فراوانی به خانه‌های مجاور محل انفجار منجر شد.

عیسی فرهادی٬ فرماندار تهران، روز شنبه ۲۹ خرداد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از پر شدن گودال ناشی از انفجار و وصل «موقت» جریان آب، برق و گاز منطقه خبر داد.

آقای فرهادی در عین حال افزود که خطوط تلفن ثابت در محدوده حادثه تا زمانی که خطوط اصلی تعمیر نشود همچنان قطع خواهد بود.

او درباره آمار ضد و نقیض از کشته‌ها یا مفقودان این انفجار هم گفت که «دو نفر در این حادثه مفقود هستند که جستجو برای یافتن آنان ادامه دارد».

این در حالی است که ابوالفضل قناعتی٬ عضو شورای اسلامی شهر تهران، از کشف جسد یکی از مفقودان حادثه خبر داده و گفت که تلاش برای یافتن جسد فرد دیگر همچنان ادامه دارد.

محمد شهریاری٬ سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، هم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از مفقود بودن جسد یکی از قربانیان این حادثه سخن به میان آورده است.

فرماندار تهران نیز درباره علت وقوع این حادثه گفت که «بررسی علل وقوع این حادثه نیاز به حضور کارشناسان دستگاه‌های مرتبط دارد».

مهدی پورهاشمی٬ معاون عمرانی مترو، هم به خبرگزاری صداوسیما گفت که علت حادثه در «شکستگی» لوله گاز بوده و این انفجار باعث خسارت به تاسیسات مترو نیز شده است.

آقای پورهاشمی افزود که کارگران مترو در زمان انفجار مشغول کار بودند که «متأسفانه به علت انفجار٬ سقف تونل ریزش می‌کند».

با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از زمان وقوع این حادثه مقام‌ها و نهاد‌های مختلف اظهارنظر‌های متفاوتی درباره تعداد قربانیان این حادثه و علت آن داشته‌اند.

در همین حال ناهماهنگی و تداخل وظایف و ماموریت‌های نهاد‌های مسئول به منظور مقابله با بحران در این حادثه بار دیگر موجب طرح انتقادات‌ و ارزیابی عملکرد آنها در رسانه‌ها شده است.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، روز جمعه در این باره گفت که این انفجار «هشداری جدی برای تمامی نهادها، سازمان‌ها و مسئولان کشور است».

آقای سالاری افزود که این حوادث «هشدار برای دولت، مجلس و مدیریت شهری را دارد که تحقق مدیریت یکپارچه شهری یکی از ضروریات در کشور است».

خبرگزاری موج نیز در این زمینه گزارشی انتقادی از شهرداری تهران و جمعیت هلال احمر به منظور مقابله با بحران در شهر تهران منتشر کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، در حال حاضر «انبارهای امدادی خالی است و اگر فاجعه‌ای در پایتخت رخ دهد، میلیون‌ها تهرانی بدون اقلام امدادی خواهند ماند».

آن‌ طور که «موج» نوشته، در صورت بروز حادثه‌ «ذخیره امدادی در همان ابتدا، توسط مردم مصرف می‌شود و دیگر چیزی نمی‌ماند که به دست ساکنان بافت فرسوده برسد».

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، هم در این زمینه گفته است: «متاسفانه تعدادی از سوله های مدیریت بحران در مناطق شهرداری تهران پس از تغییر کاربری به مدرسه، حوزه علمیه و سوله بازی کودک تبدیل شده‌اند».

آقای شاکری افزود: «خالی بودن انبارهای امدادی در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت و در اولین فرصت این موضوع مطرح و بررسی های لازم در این راستا انجام خواهد شد».

ناصر چرخ‌ساز٬ رئیس سازمان جمعیت امداد و نجات هلال احمر کشور، هم در این گزارش از «مطلوب» نبودن وضعیت انبار‌های امدادی این سازمان خبر داده است.

آقای چرخ‌ساز گفت: «هلال احمر نیازمند اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است تا بتواند وضعیت انبارها را به استاندارد برساند».

XS
SM
MD
LG