لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

فرمانده نیروی دریایی ایران: شکار پهپاد آمریکایی بر فراز خلیج فارس


پهپاد اسکن‌ایگل، از نوعی که ایران می‌گوید شکار کرده است
پهپاد اسکن‌ایگل، از نوعی که ایران می‌گوید شکار کرده است
واحد مرکزی خبر ایران روز سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه، به نقل از فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران از گرفتار شدن یک پهپاد آمریکایی به دست نیروهای سپاه خبر داد. این پهپاد بر فراز خیلج فارس در حال گشت‌زنی بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، این پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی «به محض ورود به حریم فضایی ایران» به دست سیستم کنترل نیروی دریایی سپاه پاسداران افتاده است.

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، این پهپاد را از نوع «اسکن‌ایگل» دانسته که به دست کمپانی بوئینگ در آمریکا ساخته می‌شود.

در حالی که وزارت دفاع ایالات متحده هنوز در این باره واکنشی نشان نداده است، خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی نیروی دریایی این کشور می‌گوید که این نیروها در حال بررسی ادعای ایران هستند.

واحد مرکزی خبر همچنین به نقل از سپاه‌نیوز می‌گوید که این پهپاد در چند روز گذشته «در منطقه عمومی» خلیج فارس در حال گشت‌زنی بوده، اما وقتی وارد حوزه ایران شده نیروهای سپاه به «شکار» آن اقدام کرده‌اند.

با احتساب این پهپاد که سپاه می‌گوید از آمریکا «شکار کرده»، این دومین هواپیمای بدون سرنشینی خواهد بود که به دست نیروهای نظامی جمهوری اسلامی افتاده است.

۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰رسانه‌های ایران گزارش دادند که نیروهای مسلح کشور توانسته‌اند «یک فروند پرنده هدایت‌پذیر از دور، پَهپاد، متعلق به آمریکا» (آر کیو ۱۷۰) را که در حوالی شهر کاشمر، در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران، در حال پرواز بوده با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.

مقام‌های آمریکایی در مقابل بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی خود اعلام کردند که این هواپیمای بی‌سرنشین دچار مشکل فنی شده و ایران از فناوری‌های الکترونیکی و رایانه‌ای برای در اختیار گرفتن آن استفاده نکرده‌ است.

اواسط آبان‌ماه سال جاری نیز وزارت دفاع آمریکا رسما اعلام کرد که دو جنگنده ایرانی در خلیج فارس به سوی یک پهپاد غیرمسلح شلیک کرده‌اند.

جمهوری اسلامی در واکنش به این خبر اعلام کرد که این پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی ایران شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که پهپاد اسکن‌ایگل حدود یک متر و ۲۰ سانتی‌متر طول دارد و پهنای آن از نک یک بال تا بال دیگر حدود سه متر است.
XS
SM
MD
LG