لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

رشد پنج درصدی تعداد نوزادان در پنج ماه اول سال


مدیرکل دفتر آمار و جمعیت سازمان ثبت ‌احوال ایران خبر داد که تعداد نوزادان متولد شده در مقایسه با ۵ ماهه نخست سال گذشته ۴.۸ درصد رشد داشته است و استان‌های هرمزگان، قم و یزد بیشترین رشد تولد در کشور را در این مدت داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار ثبت احوال کشور، روز شنبه، ۲۱ شهریور، گفت: «در ۵ ماهه امسال ۶۵۷ هزار و ۲ مورد در کشور ثبت ولادت شده است که از این تعداد ۵۶ هزار و ۵۳۱ مورد در شهر و ۱۵۰ هزار و ۴۷۱ مورد در روستا متولد شده‌اند.»

وی اضافه کرد: «۳۳۷ هزار و ۸۶۵ مورد ولادت پسر و ۳۱۹ هزار و ۱۳۷ هزار مورد ولادت دختر نیز در این ۵ ماهه به ثبت رسیده است که به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۵.۸ پسر متولد شده است.»

به گفته آقای محزون، استان‌های هرمزگان، قم و یزد با ۱۱.۴، ۹.۲، و ۹.۱ درصد بیشترین رشد تولد را در کشور داشته‌اند.

وی همچنین خبر داد که در پنج ماهه اول سال، ۱۵۴ هزار و ۸۴ مورد فوت به ثبت رسیده که از این تعداد ۸۴ هزار و ۴۲۶ نفر مرد و ۶۷ هزار و ۶۵۸ نفر زن بوده‌اند.

موضوع لزوم افزایش جمعیت ایران پیش از این توسط محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، مطرح شد که با واکنش‌های انتقادی گروهی از کارشناسان و حتی برخی نمایندگان مجلس مواجه شد.

اما چندی بعد، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز افزایش جمعیت ایران به حدود دو برابر جمعیت کنونی را لازم دانسته و حتی گفت که در گذشته، خود به اشتباه از برنامه تنظیم خانواده حمایت کرده است.

در همین حال نمایندگان مجلس در جلسه روز یک‌شنبه، ۱۹ مرداد ۹۳، ضمن بررسی دوباره طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» تمامی عمل‌ها برای پیشگیری دائمی از بارداری به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت با اعلام وزارت بهداشت را ممنوع اعلام کردند.

نمایندگان مجلس طرح‌های دیگری چون «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» را در دستور کار خود دارند که هدف آنها دادن امتیازات بیشتر به افراد برای افزایش ازدواج و فرزندآوری است.

XS
SM
MD
LG