لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران «در آغاز هفته آینده»


روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه در گزارشی اختصاصی خبر داد که سفارت بریتانیا در تهران «در آغاز هفته آینده» با حضور فیلیپ هاموند، وزیر خارجه این کشور، در پایتخت ایران رسما بازگشایی خواهد شد.

گاردین همچنین در گزارش خود آورده است که دولت بریتانیا سفیری جدید را هم برای حضور در تهران انتخاب کرده، اما هنوز نام او را منتشر نساخته است.

روزنامه گاردین همچنین می‌گوید که اقامتگاه سفیر بریتانیا و بخش‌هایی از بنای سفارت این کشور در تهران تعمیر و ترمیم شده و سفارت پس از بازگشایی در ابتدای کار تنها با چند کارمند دیپلماتیک کار خود را آغاز خواهد کرد.

بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران حدود چهار سال پس از آن اتفاق می‌افتد که در آذرماه سال ۱۳۹۰ عده‌ای تظاهرکننده که در برابر ساختمان این سفارت در تهران تجمع کرده بودند از در و دیوار وارد ساختمان شده و پرچم این کشور را پایین کشیدند.

در آن زمان خبرگزاری‌های داخلی ایران از جمله فارس این تظاهرکنندگان را «دانشجو» و «دانشجویان دانشگاه تهران» توصیف کردند.

اما حمله به سفارت بریتانیا نیز کمتر از یک هفته پس از آن رخ داد که مجلس ایران در واکنش به تحریم بانک مرکزی به دست دولت بریتانیا در طرحی دوفوریتی به کاهش رابطه با لندن رای داد و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهان اخراج سفیر این کشور از ایران شد.

حال به دنبال توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ و آغاز سفر مقامات بلندپایه اروپایی به تهران روزنامه بریتانیایی گاردین خبر داده است که وزیر خارجه بریتانیا نیز قرار است به صف وزرای اروپایی بپیوندد که در یک ماه گذشته به ایران سفر کرده‌اند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، پس از همتایان ایتالیایی و فرانسوی خود و معاون صدراعظم آلمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجمین وزیر بلندپایه اروپایی خواهد بود که به تهران سفر می‌کند.

از سال ۲۰۰۱ و پس از واقعه تروریستی ۱۱ سپتامبر این نخستین بار است که وزیر خارجه بریتانیا به تهران سفر خواهد داشت: در سال ۲۰۰۱ جک استرا به ایران سفر کرد و اینک در سال ۲۰۱۵ فیلیپ هاموند.

آن طور که روزنامه گاردین در گزارش خود آورده است، آقای هاموند در این سفر با عده‌ای از فعالان برجسته عرصه اقتصاد بریتانیا و همین طور سایمون گس، نماینده بریتانیا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، همراه خواهد بود.

اواخر تیرماه و کمتر از یک هفته پس از توافق جامع اتمی در وین، دفتر نخست وزير بريتانيا رسما اعلام کرد که دیوید کامرون، نخست وزیر، در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی گفته است که توافق هسته‌ای وين آغاز تازه‌ای در روابط دو کشور است و او نسبت به بازگشايی سفارت بريتانيا در تهران متعهد است.

سخنگوی دفتر آقای کامرون با اشاره به اين تماس تلفنی اظهار داشته بود: «نخست‌وزير بريتانيا ابراز اميدواری کرد که اين توافق بتواند آغازی تازه در روابط دوجانبه بريتانيا و ايران باشد.»

چند روز پس از این تماس تلفنی نیز وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای رسمی توصیه پیشین خود به شهروندانش را مبنی بر پرهیز از سفر غیرضروری به ایران تغییر داد، و وزیر خارجه بریتانیا در این باره گفت که این تصمیم به این دلیل گرفته شده که ریسک سفر به ایران برای شهروندان بریتانیا کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG