لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۹

محسن هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر تهران انتخاب شد


محسن هاشمی در کنار خواهرش، فاطمه
محسن هاشمی در کنار خواهرش، فاطمه

کمتر از یک هفته مانده تا آغاز فعالیت رسمی پنجمین دوره شورای شهر تهران، اعضای این شورا روز شنبه ۲۸ مرداد بر سر انتخاب محسن هاشمی به عنوان رئیس این شورا توافق کردند.

از مرتضی الویری و احمد مسجدجامعی به عنوان دو رقیب دیگر محسن هاشمی برای کسب این سمت نام برده می‌شد اما آنها پیش از آغاز رأی‌گیری روز شنبه اعلام کردند برای «حفظ وحدت» اصلاح‌طلبان از نامزدی انصراف می‌دهند.

محسن هاشمی رفسنجانی، بزرگ‌ترین پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری اسبق ایران، در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران با کسب بیش از یک میلیون و هفتصد و پنجاه‌ هزار رأی، به عنوان نفر اول، پیروز این انتخابات شد.

محسن هاشمی در دوران ریاست پدرش بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدتی رئیس دفتر او بود.

وی در دوره شهرداری غلامحسین کرباسچی و شهرداران بعدی از جمله محمود احمدی‌نژاد، مدت ۱۳ سال مدیرعامل شرکت متروی تهران بود و در سال ۸۹ از این سمت کناره‌گیری کرد.

از سال ۸۲ و در شوراهای دوم، سوم و چهارم، مهدی چمران حدود ۱۳ سال رئیس شورای شهر تهران بود و تنها در سال اول شورای شهر چهارم، احمد مسجدجامعی به عنوان رئیس شورا انتخاب شد.

پیش از او عبدالله نوری، رئیس اولین دوره شورای شهر تهران بود که پس از استعفای او برای نمایندگی مجلس و درگیری‌ها در شورای شهر، عباس دوزدوزانی، مرتضی لطفی و محمد عطریانفر هر یک برای مدتی این سمت را برعهده داشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در رأی‌گیری روز شنبه ابراهیم امینی با ۲۱ رأی به عنوان نایب رئیس شورا انتخاب شد. با این حال درباره نامزد یا نامزدهای دیگر این پست گزارشی منتشر نشده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی اعطا به عنوان سخنگو، و بهاره آروین و زهرا نژادبهرام، به عنوان منشی اول و دوم شورای شهر تهران انتخاب شدند.

انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت برگزار شد و هر ۲۱ کرسی آن به اعضای «لیست امید» وابسته به اصلاح‌طلبان رسید.

به گفته هوشنگ خندان‌دل، معاون عمرانی وزیر کشور، فعالیت رسمی منتخبان پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور روز یکم شهریور آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG